img

STORT PÅ GANG: Yamaha har alvorlige hensikter i mellom-

klassen. Med hyperavansert teknikk og R6-motor, lanserer

de en helt ny Fazer.

Fazer er blitt et begrep. Da Yamaha, i 1998, lanserte den sporty allrounderen, ble den umiddelbart en suksess. En suksess som har satt standarden i mellomklassen siden da.

 

 

At Fazerkonseptet har gått mer eller mindre uforandret i seks år, er også uvanlig i MC-sammenheng. I et marked preget av en voldsom teknisk utvikling, er nemlig seks år svært lenge. Men fremdeles henger Fazer med i konkurransen. Den er en av Yamahas bestselgere og i Norge troner den øverst på salgsstatistikken.

 

Palassrevolusjon

Nå er det imidlertid duket for en aldri så liten palassrevolusjon. Med motormessig utgangspunkt fra R6, har Yamaha utviklet en helt ny Fazer. Både teknisk og estetisk representerer den noe helt nytt i klassen.

 

 

 

img

VAKKER BAK: I tråd med trenden, har

Fazer fått eksospotter i hekken. Selv

om det etter hvert er kommet mange

sykler med høyt plassert eksosanlegg,

synes vi at dette er en av MC-

markedets vakreste "rumper"...

Motoren er altså lånt fra råskinnet R6. For å gjøre den mer anvendelig i daglig bruk, er effekten redusert fra 123 til 98 hester. Med lanseringen av et nytt og meget avansert innsprøytningssystem, utviklet nettopp for denne modellen, skal motoren ha kapasitet til å formidle spenstig underholdning under såvel sportslige som mer praktiske betingelser.

 

 

En nyutviklet alu-ramme sørger for kjøreegenskaper og presisjon som matcher det beste i R-klassen. Selv om ramma er kortere og mer kompakt enn på nåværende Fazerutgave, har imidlertid Yamaha valgt å forlenge svingarmen, slik at akselavstanden blir relativt stor. Det skal bidra til bedre stabilitet under krevende kjøreforhold.

 

 

img

TRENDY INSTRUMENTERING: Kompakt

instrumentkonsoll med speedometer

integrert i turtelleren, ble lansert av

Kawasaki i fjor. Nå følger også Yamaha

opp med tilsvarende løsning. Aner vi

en ny trend når det gjelder instrument-

utforming?

Streetfighter

Tross innovativ teknikk, er det utseendet som gjør at Fazer bokstavelig talt skiller seg ut. Den synlige alu-ramma gir den et svært sportslig preg. Kombinert med R1-inspirert toppkåpe og to eksospotter "klint" oppunder hekken, gir det et særdeles aggressivt utseende. Vi vil nesten gå så langt som til å karakterisere den som en streetfighter.

 

I mellomklassen er likevel prisen viktigst. All den stund FZ6 bare så vidt er lansert, har ikke importøren rukket å gjøre seg ferdig med kalkulatoren. Imidlertid antydes det at den vil havne på riktig side av 110 000,-. I så fall bør Yamaha belage seg på en kommersiell suksess.

 

Fazer vil være leveringsklar i midten av oktober.

 

 

 

 

 

 

Tekniske data:

Motor: Firesylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum: 600 ccm

Effekt: 98 hk/12.000 omdr.

Dreiemoment: 63,1 Nm/10 000 omdr.

Kraftoverføring: 6 gir/kjede

Dekk foran/bak: 120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt: 187 kg

Setehøyde: 795 mm

Tankvolum: 19 liter

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!