Minitest: BMW R 1150 Rockster

ROCKIN’ ROCKSTER

Folk legger i hvert fall merke til den. I sin mattsvarte prakt, med bronsefarget dekor, stiller BMW Rockster med et utseende som går få hus forbi.

IMG_3f409a3921599.jpg
IMG_3f409a3921599.jpg
Sist oppdatert
img

SVART MORO: BMWs mattsvarte roadster har utseendet

med seg. Dessuten har den motor og kjøreegenskaper

som gir mye moro på svingete bakveier.

At reaksjonene gir seg uttrykk i overraskelse over at BMW har fått fram et så tøft utseende, har antakeligvis sin årsak i at folk fremdeles går rundt og tror at tyskerne er konservative.

 

Vi som har pleiet en del omgang med BMW, vet at tyskerne har det med å utvise designmessig kreativitet. Ikke alt er like vellykket, men de aller fleste synes at Rockster er tøff. Vår enighet er udelt. Følgelig valgte vi å plukke den ut som langtestsykkel i sommer. Først og fremst fordi vi har sansen for stilen. Dernest fordi vi hadde lyst til å danne oss et bilde av hvordan lengre tids samkvem med en naken roadster ville oppleves. I skrivende stund er vi i full gang med å få mil på telleren, og etter 100 mil er førsteinntrykket klart.

 

Rent umiddelbart føles Rockster spesiell. Det skyldes først og fremst det brede og lave styret. Det gir en foroverlent og bredarmet sittestilling som vi ikke har opplevd på andre landeveissykler. Faktisk føltes den så snodig at vi var på nippet til å bytte til et mer tradisjonelt "rør". Imidlertid venner man seg til det meste. Nå føles det merkelige styret helt ok.

Mektig moro

Rockster er utvilsomt morsom, og det er i første rekke den store boxertwinnen som bidrar til det. Fra 1500 omdreininger leverer den mektig drag. Når man jager svinger, trenger man ikke bekymre seg over hvilket gir som er inne. Når man ser utgangen, er det bare å gi gass, så pøser boxer'n på med herlig moment. Selv om sykkelen verken er liten eller lett, stiller den også med sikre og smidige kjøreegenskaper. Kjappe kurvekombinasjoner gjennomføres med god presisjon, uten overdreven muskelbruk. Tross utstikkende sylindrer, kan man kjøre til dekkene slipper, uten at hardwaren tar nedi.

 

- Oppfinneren av kjøreglede, sier BMW. - Rockster kommer i hvert fall fra Bayern...

 

Så langt liker vi Rockster. Vi er i ferd med å venne oss til sittestillingen. Blinklysbetjeningen bestående av tre knapper begynner vi også å få i "blodet". BMW skal forresten ha ros for den selvavbrytende blinklysmekanismen. Servobremsene derimot, ser vi fremdeles ikke poenget med. Effekten er riktignok formidabel, men prisen er en ufølsomhet som grenser til det irriterende. Men all den stund vi fremdeles bare er så vidt i gang med langtesten, skal vi drøye med å gi vår endelige dom over bremsene. Uansett er én ting helt klart: Med tanke på egen fornøyelse, er Rockster en suveren langtestsykkel!

 

Pris/effekt/vekt: Kr 172 100/85 hk/238 kg (kjøreklar)   

+ Motor/utseende

÷ Baksete er ekstrautstyr

= Tysk og tøff

 

Denne saken ble første gang publisert 18/08 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også