img

Gokart

Før i tiden var det enklere. På 60-tallet var det Formel V som gjaldt i de nasjonale mesterskapene for formelbiler. Var man heldig og fikk en sponsor kunne man kjøpe en Formel Super V, og ta den med på tilhenger'en ned til Europa. Nesten alle de største talentene kjørte Formel Super V den gangen.

 

Fra Formel Super V gikk ferden videre til Formel 3, Formel 2 og de aller beste kom til Formel 1.

 

I dag, derimot, er det hundrevis av klasser og mesterskap å velge mellom, og bare det å få vist seg frem for de store teamene koster millioner av kroner.

 

Nå nytter det ikke lenger å komme med racerbilen på tilhenger og et par kompiser som mekanikere. Allerede fra gokart må man kjøpe seg inn i profesjonelle team med heltidsansatte mekanikere, og det koster millioner...

img

Formel Ford

Starter med gokart

Alle racerførere i dag starter med gokart, og de siste årene har vi sett en utvikling hvor de som lykkes også har kjørt EM og VM i "karting". I år kjører norske Stian Sørlie EM i toppklassen Formel A, og han skal også kjøre verdensmesterskapet til høsten. Formel 1-førere som Jenson Button, Fernando Alonso, Jarno Trulli og Kimi Räikkönen har alle kommet fra EM i gokart.

 

Men også dette mesterskapet koster penger. Skal man henge med koster det i hvert fall en million kroner for de seks EM-rundene + VM-finalen som går på høsten.

 

img

Formel 3

For noen år siden var det vanlig å gå fra gokart til Formel Ford. Nå er det mange som hopper over Formel Ford, og går rett til Formel Renault som har vinger og likner mer på en F1-bil. Når det gjelder Formel Ford er det mesterskapet i Storbritannia som henger høyest. En sesong her koster fra halvannen million og oppover.

 

Formel Renault-mesterskap finnes i mange land, blant annet i Danmark, England og Frankrike. Det mest prestisjefylte er i England, og det var her Kimi Räikkönen kjørte før han kom til Formel 1. En sesong i det britiske Formel Renault mesterskapet koster over to millioner kroner.

 

I Tyskland er Formel BMW et billigere alternativ enn Formel Renault, mens man i Frankrike har Formel Renault Campus som et alternativ til Formel Ford.

Millionene ruller

Et naturlig steg videre er Formel 3. De mesterskapene som "gjelder" er i Storbritannia og det nye Europamesterskapet som er basert på det som tidligere kun gikk i Tyskland. Disse to mesterskapene er nå nesten likestilt når det gjelder prestisje og kampen om å bli oppdaget av Formel 1-teamene.

 

Men Formel 3 er forferdelig dyrt. En full sesong for et topp team koster fort fem millioner kroner

 

img

Formel Renault V6

Da er det billigere å kjøre den nye klassen Formula Renault V6. Denne klassen vises på Eurosport og går litt fortere enn Formel 3. Og så lenge den er billigere er den et godt alternativ!

 

Formula Nissan er et mesterskap som startet i Spania, men som nå går flere steder i verden. Her har man en herlig blanding av unge talenter og tidligere Formel 1-kjørere som Ricardo Zonta og Enrique Bernoldi.

img

Formel Nissan

Åtte millioner i Formel 3000

Klassen under Formel 1 er Formel 3000 - eller Formel 2 som den het tidligere og sannsynligvis vil hete igjen fra neste år. En sesong for et topp team i Formel 300 koster sju-åtte millioner kroner!

 

Den eneste nordmannen som har kjørr Europamesterskapet i Formel 3000 er Thomas Schie, men han hadde ikke råd til å kjøre for et av de beste teamene, og resultatene ble deretter.

 

Når det gjelder formelbilsracing i Europa er det bare i Formel 1 man tjener

img

Formel 3000

penger. Men der tjener man også forferdelig mye penger, og det kan jo være en trøst hvis dette har vært veien til Formel 1:

 

EM i gokart:

1 million kroner

Formel Ford i England:

1.5 millioner kroner

Formel Renault i England:

2 millioner kroner

Formel 3 i England:

5 millioner kroner

Formel 3000:

8 millioner kroner

= 17,5 millioner kroner

 

Som dere forstår er det mange klasser å velge mellom, og nå har vi ikke en gang nevnt racing i USA og Japan, samt standardbil- og sportsvognsracing

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!