Det drysser stadig inn meldinger om nye biler som skal vises på den kommende Detroit-messen i januar. Nissan har tidligere sendt ut en enkel skisse av sitt Urge-konsept, og nå er de ordentlige bildene blitt frigitt.

Internett-bakgrunn

Nissan sier i pressemeldingen at Urge er delvis designet med en internett-undersøkelse som bakgrunn. Her ble rundt 2000 unge bil- og dataspillinteresserte spurt om hva de ønsket i en bil, og svarene var entydige: Kjøreglede og teknologi.

Den kompakte (den er 3,98 meter lang, 1,82 bred og 1,26 meter høy), rundt 1200 kilo tunge, halvåpne bilen skal i følge Nissan være minimalistisk og teknologistinn på en og samme tid.

MC-inspirert

Selve konstruksjonen sies å være inspirert av motorsykler; med utildekket motor, halvåpne dørsider, og ikke minst targataket skal gi en luftig opplevelse med masser av lyd. Samtidig sier Nissan at sikkerheten er godt ivaretatt, gjennom en svært sterk grunnstruktur og en haug med aktive og passive sikkerhetstiltak.

- Urge skal by på stor kjøreglede, men dette kommer til syne gjennom kvikkhet og agilitet mer enn brutal effekt og høy toppfart, sier Nissan. Hva slags motor den har under panseret, sies det ingen ting om, men den skal i hvertfall være turtallsvillig. Den er koblet til en sekstrinns sekvensiell girkasse, og kreftene finner bakken gjennom bakhjulene.

Minimalistisk

Dekkdimensjonen skal også bidra til å gjøre Urge til en artig bil å kjøre; selv om 19- og 20-tommerne ser store ut, er også disse inspirert av motorsykkelverdenen. Dimensjonene er nemlig relativt beskjedne 195/45 foran og 225/35 bak, noe som hinter om en lettkjørt bil der du kan få lov til å kjenne litt på naturlovene.

Det minimalistiske er også synlig inne i bilen. Interiøret domineres av aluminiumsprofilene i chassis og karosseri - som danner en form for bur - og rene, glatte flater.

- For førstegangskjøpere

- Målet er en prislapp på 20 000 dollar, sier visepresident Bruce Campbell i Nissans amerikanske designavdeling i pressemeldingen. - Den skal være perfekt for førstegangskjøpende - en Z eller en GT-R får de kjøpe senere i livet.

Masse teknologisk snadder

Teknologi var også nevnt som en svært viktig faktor i Urge. Bilen har flere skjermer (som også kan konfigureres på egen hånd, så du kan få en femdelt skjerm i midtkonsollen som blant annet viser navigasjonssystemet, klimakontrollene, lydkontrollene og styring av understellet.)

I tillegg har den et sett med docking-kontakter for MP3-spiller og mobiltelefon, og den har et integrert Xbox 360-system der Urges ratt og pedaler blir spillkontrollene, og spill-lyden spilles naturligvis over bilens stereoanlegg.

Start med mobil

Mobiltelefonen er for øvrig en viktig ingrediens i konseptet; den brukes som intelligent nøkkel (du låser opp og starter bilen med den), og du kan også bruke den til å åpne eller lukke dekselet bak forsetene så et tredje bøttesete blir tilgjengelig når du skal ha med en kompis.

Så får vi da se om Nissan Urge noensinne kommer lengre enn som en konseptbil på en messe. Nissan har jo tidligere vist at de kan bygge særegne og spesielle biler beregnet for små nisjer, bare se på GT-R

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!