For det første har bilen en gedigen dieselmotor. Bare smak på de tørre fakta: Her er det en 4,5-liters V8-diesel med 300 hestekrefter. Kanskje ikke så oppsiktsvekkende i seg selv. Det er derimot det kraftfulle dreiemomentet på 700 Nm ved 2000 omdreininger. Etter vår test av bilen er det først og fremst et rått bånndrag som sitter igjen i minnet.

 

Dreiemomentet gir en umiddelbar gassrespons, og moroa varer. På mange måter føles ikke 4,5-literen som en turbodieselmotor, med sitt relativt lange effektregister. For øyeblikket er det bare Mercedes-Benz' V8-diesel 420 Cdi på 314 hestekrefter og 730 Nm som ligger foran på dreiemoment, men BMW er i ferd med å ta tilbake teten. Snart blir nemlig 745d råest i V8-dieselklassen for europeiske luksusflåter igjen - ytelsen skal nemlig skrus opp til 330 hestekrefter og 750 Nm. På dette nivået matches motoren foreløpig bare av Volkswagen Phaetons V10 Tdi.

Elevert og kraftfull

BMW 7-serie er en opplevelse i seg selv, uansett motor. Kupeen er nærmest selvsagt forseggjort, og her finnes luksusopplegg som aldri forekommer i en normal familiebil.

 

Det begynner med setene. Jeg starter med å forsøke å finne den best mulige sittestillingen. Etter fem minutter har jeg funnet minst fem forskjellige stillinger som funker helt ålreit. Uten å beskrive systemet noe videre: Så bra blir det når alle delene av setet kan justeres individuelt.

 

745d har et voldsomt skyv, og det skjer på en behagelig måte. Kraften fra veiva er på sitt råeste mellom 1750 og 2500 omdreininger. Jeg skyves ned i det etter hvert velinnstilte skinnsetet, og nyter det avdempede brølet fra motorrommet. For dette er en støysvak bil - uten tvil. Forbausende raskt og smidig kommer den drøyt to tonn tunge bilen opp i fart. Smidig, fordi automatgirkassa er fri for rykketendenser.

 

Toppeffekten oppnås ved 4000 omdreininger, men det føles ikke dødt om motoren dras litt videre. Jeg må nesten klype meg i armen innimellom ved tanken på at dette faktisk er en dieselmotor. For det føles ikke sånn. Selv om BMW 745d er et tungt dråg, gjør den unna 0-100 km/t på bare 6,8 sekunder. Og den har faktisk morsomme kjøreegenskaper. Det skaper få problemer å by opp til litt svingdans. Slagskip-BMW'en oppfører seg overraskende ordentlig, på tross av betraktelig pondus. Bilen føles slett ikke tung. Og skulle det blir for mye, griper ESP-elektronikken inn på en forutsigbar måte.

Konge i venstrefila

Det er nesten bare en ting som er synd med denne bilen: At ikke flere får gleden av å eie en. Riktignok er den ikke på helt samme nivå som 760 iL (nesten 1,9 millioner kroner), men med basisprislappen på drøyt 1,3 millioner blir denne bilen aldri allemannseie.

 

Men for kronene får du også følelsen av å være konge på veien. Ikke nok med at nesten all tenkelig personbil-luksus finnes her: Andre veifarende utviser nemlig en nærmest ærbødig respekt for BMW'en. Man må nesten kjøre en mørk Ford Mondeo stasjonsvogn for å oppleve at folk så velvillig flytter seg fra venstrefila på motorveien

 

stale.frydenlund@hm-media.no

 

Tekniske data

BMW 745d

Motor:

V8, 4423 ccm, 32V

Ytelse:

300 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

700 Nm v/2000 o/min

Egenvekt:

2040 kg

Bagasjerom:

500 liter

Forbruk EU-mix:

0,95 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

6,6 sek

Toppfart:

250 km/t

Pris:

1 333 000 kr

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!