Når en motorsykkelfabrikk putter på en "R" i modellbetegnelsen, forventes det at jernet skal by på så vel effekt som sportsegenskaper. Så er imidlertid ikke tilfelle når det gjelder Harley-Davidson XL 883R.

 

Selvsagt skal man ikke gå rundt og tro at 53 hester vil avstedkomme eksplosive ytelser på en 250-kilos motorsykkel, men at den skulle være så trøtt hadde vi ikke regnet med. Når man gir gass på høygir, skjer det ikke stort mer enn at motorlyden blir mer iørefallende. Den trenger lang tid for å øke farten.

 

Stilen er inspirert av Harleys suksessrike rundbaneracere. I forhold til andre Harleyer er også kjøreegenskapene sportslige. Selv om ikke motoren lever opp til den visuelle imagen, er XL 883 en sjarmerende motorsykkel.

Tross R-betegnelsen er altså ikke XL 883R noen racer. Likevel har vi sansen. For det første er den billig. Dessuten er den tøff. Vi vet også at V-twin-motoren er svært mottakelig for trimming. Faktisk trengs det ikke mange tusenlappene til for at motoren skal få vesentlig mer sprut. Følgelig betrakter vi ikke manglende originaleffekt som noe stort minus.

 

Den som satser på XL, må imidlertid avfinne seg med at den ikke er fullt så sofistikert som japanske cruisere i samme prisklasse. For det første er den ikke riktig så bekvem. Selv om sete, styre og fothvilere gir en komfort som funker, sitter man litt trangt og fastlåst. Etter 10-12 mil nonstop merker man gryende tresmak. Tross små dimensjoner, er den også tung. Likevel opplever vi den som lettkjørt, hvilket ikke minst skyldes det lavt plasserte setet.

 

- R, sier Harley, og tenker på fordums rundbaneracere som i sin tid skaffet amerikanerne en sportslig image. Både stil og fargevalg er inspirert av de suksessrike konkurransesyklene. Som replica betraktet, har også XL 883R egenskaper som rettferdiggjør opphavet. Sensibel fjæring, greie bremser og stabilt chassis bidrar til sikre og underholdende veiegenskaper. Selv om eksosrør og fothvilere får markkontakt lenge før kjøreegenskapene melder pass, funker XL helt ålreit under aktiv svingkjøring.

 

XL 883R er billig og tøff. Den bruker lite bensin, og er anvendelig i det daglige. Komforten er til å leve med, og kjøreegenskapene er sikre nok. I det hele tatt er det mye fornuft i XL 883. All den stund det står Harley på tanken, har den også imagen i orden. Nøkternt sett er det mye å sette fingeren på, men likevel liker vi den. Vel å merke under forutsetning av at man gir motoren litt hjelp, slik at den puster lettere. Da får man også litt ekstra Harley-lyd - og det er jo bare morsomt...

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: Kr 119 900/53 hk/254 kg

+ Pris/utseende

÷ Trøtt motor

= Barsk og billig

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!