Grunnen til min undring er en lengre tur i nye Lexus GS300. Bilen er rett og slett en fornøyelse å ha med å gjøre. Maskinelt er den på høyde med det absolutt beste. Den har et chassis man skal være ingeniør på den slags for å kunne ha noe å utsette på, for ikke å snakke om komforten.

 

Støy eksisterer ikke. Ikke engang på Autobahn i det dobbelte av lovlige norske hastigheter - pluss moms. Plassen i nye GS burde passe en norsk storbilbruker perfekt. Mer enn stor nok, uten å bli ruvende. Hva kan vi da utsette på den? Hva feiler det den?

 

Svaret er enkelt. Det feiler ikke bilen noen ting. Men jeg undres hvorfor vi ikke ser mer til den. Hvorfor er det nesten ingen som har en Lexus? Toyota forsøkte å lansere Lexus-merket på markedet i Norge med brask og bram. Det gikk ikke som håpet, og Lexus som merke er igjen havnet i et hjørne hos enkelte Toyota-forhandlere. Hvorfor?

Anonym

Svaret ligger antakelig i utstrålingen. Ikke har den særpreg av noe slag, men er en slepen diamant som er så glatt at man ikke får tak på den. Den er pen, men sikter ikke spesielt på dem som er ute etter en sporty sedan, med kjøreegenskaper deretter. Ikke er den bilen for dem med sort dress og egen sjåfør. Ei heller for dem som er hekta på design.

 

Den er rett og slett en anonym bil i denne klassen, selv om alt er perfeksjonert til minste detalj. Interiørdesignen kunne like gjerne stammet fra Avensis. Først etter å ha lukket opp noen luker, kommer de rette knappene fram.

 

Eksteriøret er pent, men ikke bildesign i særklasse. Den er pent avrundet på de rette stedene, men ingen antydninger til frekke linjer slik europeerne leker seg med for tiden. GS300 blir rett og slett en grå mus i en altfor sterk konkurranse. Ingen, i det minste veldig få, legger en formue på bordet i dag, uten å ønske å vise fram sin investering. De fleste ønsker maksimal valuta for pengene, og de ønsker å vise fram den nye bilen som en verdisak.

Sånn er de fleste av oss skrudd sammen, og da passer det ikke med en Lexus GS300. Selv ikke om vi kan garantere at det er en bedre bil enn de aller fleste konkurrentene. Den er egentlig en vidunderlig bil. Men er det vidunderlig å være anonym?

 

fred.magne.skillebak@hm-media.no

 

Tekniske data

Lexus GS300

Motor:

V6, 2995 ccm, 24V

Ytelse:

249 hk v/6200 o/min

Dreiemoment:

310 Nm v/3700 o/min

Forbruk:

1,16 l/mil

0-100 km/t:

7,2 sek

Toppfart:

240 km/t

Dekkdimensjon:

225/50 R17

Egenvekt:

1620 kg

Bagasjerom:

430 liter

Pris:

839 000 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!