Bearbeidet av Geir Svardal


Pontiac Solstice vil ikke bli eksportert slik du ser den her. Den er ment for Nord-Amerika. Men hvis kompakte, smidige og toppløse toseters sportsbiler er hva du liker, så har GM likevel en overraskelse til deg.

 

De ønsker ikke å slå seg til ro med at markedet for små og morsomme roadstere skal fortsette å være lekegrinda til Mazda MX-5, som på sitt beste (1990) har solgt hele 40 000 biler i USA.

 

Spørsmålet var bare hvordan GM skulle gjøre det. Og om de ville gjøre det. Et regnestykke skal gå opp. Til syvende og sist må en slik roadster være business.

 

De har lykkes - blant annet ved hjelp av sine medsammensvorne i europeiske Opel/Vauxhall. De har investert i utviklingen av Solstice, og neste år presenterer de sin egen toseters sportsbil, som altså ikke blir noe ekstremt à la Speedster. Så vidt vi vet, vil Opels versjon ikke være ulik en konseptbil fra 2003, ved navn "Lightning" - i serieprodusert versjon neste år antakelig kalt "Opel GT".

 

Også Solstice ble først presentert som en konseptbil - i Detroit i 2002 - for så å ende som en serieprodusert bil til salgs for latterlige 130 000 kroner, etter dagens dollarkurs. Den har alt som skal til for å sjarmere bilentusiaster på andre siden av Atlanteren: tøft utseende, kjøreglede, lav pris og en touch sportslighet.

Sexy kosebil

Akkurat som Miata - som MX-5 kalles i USA - er Solstice mer et sportslig alternativ til pendling og koseturer enn en fullblods sportsbil. Under det avrundede panseret finnes en 2,4-liters Ecotec firesylindret aluminiumsmotor som leverer 177 hk ved 6600 omdreininger og 225 Nm dreiemoment til bakhjulene. Det er nettopp bakhjulsdriften som gir denne roadsteren dens smidighet og følelse av dynamisk sportslighet.

 

Solstice er videre barsk å se til, med harmoniske linjer som former et sexy karosseri. Kromlisten som rammer inn frontruta går igjen bak hodene til fører og passasjer, og særlig frontlyktene og de atten tommer store lettmetallfelgene understreker den friske fremtoningen. Den spesielle grillen, lavt plassert på støtfangeren, synes vi imidlertid er mindre vellykket.

 

Den rommelige kupeen er designet med tanke på god ergonomi og komfort. Den er rikt utstyrt med runde sportsbilaktige instrumenter; de er organisert i grupper, og er både lettleste og flotte.

 

Taket er egentlig bare for nødstilfeller, og Solstice ser da heller ikke på langt nær så bra ut når det er på. Plassen i bagasjerommet er ellers ikke mye å hoppe i taket av, spesielt ikke når taket tar halvparten av plassen. Men du får da plass til toalettmappe, pysjamas og en flaske vin der.

Tung

I Solstice har du inntrykk av å sitte lavere enn i MX-5. Dette skyldes at "livvidden" er høyere inne i Solstice, og på den måten gir følelsen av ekstra beskyttelse. Den viser sin sanne amerikanske karakter ved sin bredde (90 millimeter bredere enn MX-5), sin brede sporvidde, den spesielle fronten og ditto hekken, samt dekkene som med sine atten tommer er to hakk større enn normalen hos den japanske konkurrenten.

 

Problemet er at Solstice veier sytti kilo mer enn MX-5, for det merkes. Spesielt i samarbeid med en femtrinns manuell girkasse, hvis utveksling tilsynelatende ikke er helt på nett med store dekk og sporty ambisjoner. I Europa vil nok utvekslingsforholdene i girkassen bli endret på.

 

På veien belønner Solstice meg med morsomme kjøreegenskaper, stil og brukbare ytelser. Fordelen med slike roadstere er at de kan levere en følelse av høye hastigheter selv når du ikke kjører særlig fort. Derfor er bilens oppførsel, følelse og respons så viktig.

 

Solstice, med sin nærmest perfekte vektfordeling (51/49) mellom akslingene, samt et utmerket, uavhengig hjuloppheng, viser at den har et chassis som egentlig er klar for å takle enda større krefter. Og kanskje en coupé-avlegger?

 

vimenn.bil@hm-media.no

 

Pontiac Solstice

Motor:

2,4 l Ecotec

Effekt:

177 hk v/6600 o/min

Moment:

225 Nm v/4800 o/min

Vekt:

1297 kg

Dekk:

245/45 R 18

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!