Bearbeidet av Geir Svardal

I dag er Kina verdens tredje største bilproduserende land, etter at de nylig passerte Tyskland. Men kinesiske biler er stort sett forbeholdt det innenlandske markedet. Bortsett fra noen få merker som blant annet snuser på Europa. Som Brilliance Zhonghua. Muligens den første kinesiske bilen som sertifiseres for det europeiske markedet. Brilliance har for øvrig et omfattende samarbeid med BMW, og Zhonghua bygges under det samme taket der det årlig monteres 30 000 3- og 5-serie for Asia-regionen.

 

"Zhonghua" betyr faktisk "Kina". Ingen tilfeldighet. Bilen er en elegant bygd sedan, og en klar advarsel om at kineserne ikke kommer til å bruke like lang tid som japanerne og koreanerne på å grafse til seg sin del av verdensmarkedet.

 

Korrespondent Giancarlo Perini har flust med plass og komfort i baksetet.

Modellen er bygd med store bidrag fra andre. Design og teknikk er signert Italdesign-Giugiaro. Toliters-motoren vi har kjørt, kommer fra Mitsubishi. Likevel - 60 % av delene i Zhonghua er kinesiske, og design og teknikk er kreert med instrukser fra produsenten. Dette er den første kinesiske bilen som i bred og intellektuell forstand tilhører et kinesisk selskap.

 

Når vi kjører Zhonghua i dag, er det første spørsmålet vi stiller oss: Hvorfor eksporteres ikke bilen til utlandet allerede? Svaret er enkelt. Med en dagsproduksjon på mellom 150 og 200 biler klarer ikke fabrikken i Shenyang engang å tilfredsstille etterspørselen fra sin egen Liaoning-region!

 

Zhonghua er ellers ikke en folkebil bygd for kinesere. Den er en ganske luksuriøs bil; lengre enn BMWs 5-serie, med lang akselavstand og flust av plass til fører og passasjerer. Hittil er kundene for det meste regjeringskontorer og taxiselskap.

God kvalitet

Førsteinntrykket sier at "dette er en japansk bil". En slags Lexus. Ikke bare på grunn av størrelsen, men også grunnet byggekvaliteten og det superbe lakkeringsarbeidet. Den vil helt sikkert skremme mang en bilprodusent utenfor Kina!

 

Zhonghua er svart - stort sett alle som lages er det. Proporsjonene er velbalanserte, med kort overheng foran, relativt langt panser, lang akselavstand og et riktig avpasset overheng bak.

 

Frontdesignen er klassisk, men likevel uvanlig, med sin store, lyse og litt "påklistrede" grill. Litt rar virker også den krommede rammen rundt registreringskiltet bak. Men det er slik kineserne liker det. Lyktene og lysene foran og bak virker moderne, det samme gjør dørhåndtakene. Under panseret er det plass til større motorer, når og hvis det kinesiske markedet er klar for dem. I dag tilbys to alternativer: en toliter og en 2,4-liter. Begge fås med femtrinns manuell eller firetrinns automatisk girkasse.

 

Ankomst til setene foran og bak er av god internasjonal klasse, og det samme er interiøret. Kvaliteten virker imponerende, særlig ettersom det er snakk om en så fersk bilprodusent. Dashbordet er kanskje litt vel minimalistisk. Instrumentene virker dessuten gammeldagse i forhold til resten av bilen, og viser at Brilliance fortsatt holder på å bygge opp et system av underleverandører. Men klimaanlegg, stereo og de elektriske vinduene er absolutt tilfredsstillende.

Kjører godt

Før kjøreturen med Zhonghua er jeg preget av en forutinntatt skepsis, paret med minner om hvordan det var å kjøre de første japanske og koreanske bilmodellene. Jeg blir overrasket! Risting eller dårlige kjøreegenskaper? Nei. Bilen oppleves som absolutt kompetent, med godt veigrep og høy komfort.

 

Enkelte detaljer er snarere annerledes enn dårlige. Rattet, for eksempel, virker for stort og kjennes upresist etter vår standard. Men etter hvert venner vi oss til det, og synes styrepresisjonen er god nok.

 

Justeringsmulighetene er for begrensede til at alle vil finne en perfekt sittestilling bak rattet. Sikten ut er god, bortsett fra ved for eksempel lukeparkering. Dette gjelder forresten mange europeiske biler, også.

 

Zhonghua er en moderne bil med velbalanserte proporsjoner. Absolutt en modell å ta alvorlig!

Med 16-tommers dekk i 55-profil er Zhonghua en fin bil å kjøre, pålitelig og fast i fisken gjennom krappe svinger. Ikke så rart, egentlig, når Italdesign står bak mye av teknikken i understellet (multilink-oppheng bak).

 

En toliters motor i en så svær bil gir deg ingen direkte sportslig opplevelse, men siden Zhonghua veier mindre enn størrelsen skulle antyde, og dessuten har god aerodynamikk, virker den kvikk og morsom nok på svingete veier.

 

Da Sør-Korea startet med bilproduksjon, henvendte også de seg til Italdesign. OL var forestående der, akkurat slik OL snart skal avholdes i Kina. Ved hjelp av utenlandsk hjelp ble det laget bilmodeller som solgte som hakka møkk på hjemmemarkedet. Pengene derfra ble brukt til å satse på eksport.

 

Med Brilliance Zhonghua tyder mye på at historien er i ferd med å gjenta seg. Varsku her!

 

vimenn.bil@hm-media.no

 

Brilliance Zhonghua

Motor:

2-liters Mitsubishi-firer, 16V

Effekt:

153 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

173 Nm v/ 4500 o/min

Vekt:

1420 kg

Toppfart:

190 km/t

Dekk:

Dunlop 205/55 R 16

Pris (i Kina):

Ca. 130 000 kr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinaputt?

Kineserne kommer! Smeller det? Vi har forhørt oss med norske importører.

Tekst: Geir Svardal Foto: Morten Munch Erichsen

 

Vi har opplevd det før. At et nytt land melder seg på i kampen om markedsandeler i verdens personbilsalg. Japan kom voldsomt på sekstitallet. De tok blant annet den britiske bilindustrien på senga. For 15 år siden gjentok historien seg. Nå med koreanske biler.

 

I dag står Kina i startgropen. Et betydelig antall bilprodusenter har hjulene i gang i det enorme landet, og i utgangspunktet produserer noen få av dem modeller som kan være aktuelle for Europa i nær fremtid.

 

Vestlige, japanske og koreanske bilprodusenter er til dels på plass i Kina med egne fabrikker, der de i samarbeid med kinesiske selskap posisjonerer seg for å tekkes et økende asiatisk marked. Men Kinas innenlandsmarked er en historie for seg. Et forventet eventyr. Det er kamp om rollene her. Men regn med at kineserne selv ønsker seg hovedrollen. Og at de etter hvert ønsker seg en fremtredende plass på rollelisten over internasjonale aktører.

 

Hva mener norske importører om bilene fra øst? For dem kan jo kinesiske biler ses på som fremtidige konkurrenter, men også som et mulig nytt importmerke. MG Rover Norge er for øvrig i en noe spesiell situasjon, i og med at kinesiske Nanjing planlegger å produsere Rover og MG fra neste år - i Longbridge i England. Kinesisk bil? Ikke akkurat.

 

En liten ringerunde til de informasjonsanvarlige hos noen norske bilimportører ga følgende resultat:

 

Paul Hegna, Harald A. Møller AS:

- Det er mange kinesiske bilmerker, og foreløpig er det uklart hvilke som vil satse på Europa. Men det vi har sett på bilutstillinger så langt, viser oss at kineserne har et stykke igjen å gå. På kort sikt vurderer vi trusselen som liten. På lang sikt er det vanskeligere å spå. Om ti år kan selvsagt situasjonen være en helt annen.

Kåre Foss, Subaru Norge:

- Det heter seg at japanerne brukte tyve år, koreanerne ti år - og at kineserne vil bruke fem år på å etablere seg som en stormakt innen bilproduksjon. Det kan godt hende at det er riktig. I dag selges kinesiske biler på useriøst vis av uavhengige selskaper som importerer dem og bygger dem opp etter vestlige spesifikasjoner, men personlig tror jeg at vi ser den første seriøse importen i 2007. I 2010 tror jeg vi har et antall kinesiske biler her i landet. For øvrig har jeg selv prøvekjørt Zhonghua, og lot meg imponere.

Marina Maneus Bakkum, Mazda Motor Norge:

- Vi mener at det ville vært naivt å tro at vi ikke kan vente oss konkurranse fra kinesiske modeller i fremtiden, men det er vanskelig å forutsi i hvor nær eller fjern fremtid. Det er vanskelig å spå, men det er klart at enhver ny aktør på markedet er en konkurrent og at de vil kunne ta sin del av kaken. Det var jo flere som ikke trodde de koreanske bilene ville bli noen "trussel" eller ville gi konkurranse, men de har måttet endre sin mening på det punktet.

Endre Johansen, Peugeot Norge:

- Vi har i grunnen ikke noen utfyllende kommentar til dette, bortsett fra at vi som alltid fortløpende følger med på alle konkurrenter.

Vigdis Dahlseide, Citroën Norge:

- Når det gjelder konkurransen fra kinesiske biler, vurderer vi det slik at det enorme hjemmemarkedet vel vil ha førsteprioritet en god stund fremover. Det kinesiske markedet opplever sterk vekst, og det skal jo først og fremst produseres for å møte egne behov. Et annet aspekt er sikkerheten på disse bilene slik som de er konstruert i dag. Som vi har sett, vil de ikke på noen måte passere EuroNCAPs krasjtester pr. i dag. Bilkunder i vår del av verden er i dag svært opptatt av bilens aktive og passive sikkerhet, og vil nok merke seg at de kinesiske bilene ikke er på høyden i så henseende. Så vi får bare følge utviklingen fremover.

Per Arne Skramstad, Toyota Norge:

- Kina er det største potensielle bilmarkedet i verden, og en gryende privatbilisme i dette enorme landet gir både muligheter og utfordringer for bilindustrien. Toyota er inne med tre fabrikker i Kina allerede, i samarbeid med lokale aktører. Det satses først og fremst på dyrere biler som Land Cruiser og Camry, men også på mindre biler som Corolla. Lexus er på plass med utsalg i de store byene i Kina. Vi tror den etablerte bilindustrien vil få det avgjørende grepet også på kinesisk produksjon i overskuelig fremtid. Uavhengige produsenter har presentert en del interessante nye modeller. Disse viser at det tar en stund før Kina blir et moderne bilproduserende land. Men Kina vil komme sterkt også innenfor bilproduksjon - som på alle andre områder. Det bildet vil Toyota være en del av.

Anne Sønsteby, Ford Motor Norge:

- Vi vil ikke på noen måte undervurdere kinesiske biler. Vi vil ikke ha samme utvikling som vi fikk med japanske biler, som i starten ble undervurdert av den etablerte bransjen.

Hanne Werner Nilsson, Mercedes-Benz Norge:

- Vi vurderer løpende de konkurrenter som befinner seg i det norske markedet på lik linje. Ønsker foreløpig ikke å gi en spesiell kommentar i forhold til kinesiske biler.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!