Bearbeidet av Geir Svardal

 

På samme måte som hovedkonkurrenten Chrysler Viper SRT10, er råskinnversjonen av nye Corvette - Corvette Z06 - en fullblods sportsbil. Praktisk talt klar for 24-timersløpet på Le Mans. Det mangler bare veltebur og noen fete racingdekk. Påstanden understrekes av det faktum at Z06 har tørrsump-smøring, som skal gi full oljemassasje av motoren, selv i de råeste racingsvingene.

 

Z06 er dessuten absolutt overkommelig i pris, sett i forhold til andre GT-racere. Listeprisen i dag er på drøyt 500 000 kroner i USA. Et røverkjøp, sammenliknet med summene som forlanges for alternativene hos Ferrari og Lamborghini. Likevel er det en annen modell som er Z06s største konkurrent: storselgeren Porsche 911.

 

På kort sikt hersker det ingen tvil om at den amerikanske sportsbilen leverer mest kraft og moro for pengene. På lang sikt - bokstavelig talt - er det mulig at en tørst motor og en lav annenhåndsverdi endrer bildet. Uansett fortjener Corvette Z06 å ligge høyt på en mulig handleliste over superbe GT'er.

Gammelt og godt

Den er lett å gjenkjenne via de fire imponerende kromma eksosrørene som stikker aggressivt ut i midten bak, de massive hjulene, de utbygde skjermene og det digre luftinntaket i støtfangeren, som også har en integrert aerodynamisk luftkløyver for bedre marktrykk på fremre aksel. Ellers forteller jo også de små navneplatene på siden at dette er en Z06.

 

Også interiøret har betydelige forskjeller fra den normale Corvette coupé og kabriolet. Setene har bedre sidestøtte, manuell (vektbesparende) innstilling og dedikerte broderinger. Aller best liker jeg det mindre rattet - smidigere å bruke, og med en mer direkte følelse med veibanen.

 

Det er fantastisk hvordan Z06' ultraklassiske støtstangmotor er progressiv og kjapp i responsen. Offisielt leverer aluminiums-V8'eren 512 hk ved 6300 omdreininger, og så mye som 637 Nm dreiemoment ved 4800 omdreininger. Men ifølge godt plasserte kilder yter den faktisk hele 550 hk i virkeligheten!

 

Levert via fete Goodyear Eagle F1-dekk er resultatet en akselerasjon som tar denne "super-Vetten" fra 0 til 100 km/t på bare 3,9 sekunder. Og til en toppfart på hele 319 km/t, med øverste hakk i den sekstrinns manuelle girkassen innkoblet. Motoren, en såkalt LS7, gjenkjennes lett via sitt røde deksel med sorte bokstaver.

 

På veien beviser Z06 umiddelbart sin arv og sine ambisjoner for fremtiden. Responsen er som forventet hos et rasedyr - det er lett å legge hekken ut, men den er like lett å kontrollere. Ikke minst takket være differensialsperra på bakakselen.

 

Likevel anbefales det å ikke undervurdere 1423 kilo tunge Z06. Det husker du blant annet ved harde innbremsinger; bremsene er effektive og lette å dosere ut, men panikkretardasjon i høye hastigheter sliter på dekk og skiver og puls, for å si det slik.

Stabil, men

Å kjøre Z06 hardt krever videre en gentleman med erfaring fra racing, eller i hvert fall trening i å hanskes med slike ekstrembiler. Særlig når underlaget er vått, med dekk som er dårlig tilpasset fuktige omstendigheter.

 

I samme bil kan du cruise langs motorveien uten å bryte fartsgrensene, med god komfort og absolutt trygghet. I 130 km/t i sjettegir ligger turtallet på rundt 1500 omdreininger, og du trenger ikke gire - tråkk ned gassen og vent et sekund eller to. Hastigheten øker jevnt og rolig. Gir ned i fjerde - pang!

 

Med sin akselavstand på 2686 millimeter er Corvette Z06 stabil på rette strekninger, og likevel smidig og kjapp gjennom svinger. Ikke som en Lotus, akkurat, men presis og ivrig. Ikke minst takket være hjuloppheng og ekstra stabiliseringsstag, godt samkjørt med nittentommers punkteringsfrie bakhjul i 30-profil.

 

Corvette Z06 er en bil du kan kjøre til jobben fra mandag til fredag, og dra på racerbanen med i helga. Er den stengt, kan du trøste deg med at bagasjerommet har plass til to golfbager.

 

vimenn.bil@hm-media.no

 

Corvette Z06

Motor:

Syvliters V8

Effekt:

512 hk v/6300 o/min

Moment:

637 Nm v/4800 o/min

0-100 km/t:

3,9 sek

Toppfart:

319 km/t

Girkasse:

Sekstrinns manuell

Vekt:

1423 kg

Dekk:

275/35 ZR 18 foran (18x9,5),
325/30 ZR 19 bak (19x12)

Pris:

Ca. 1,5 millioner

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!