Det har lenge vært klart at Fiat skal lansere en kompakt SUV, utviklet i samarbeid med Suzuki. Nå er den klar, og den har fått navnet Sedici. Sedici betyr for øvrig 16, altså 4x4.

Kompakt med terrengegenskaper

Sedici (eller skal vi kalle den Fiat 16?) har design fra Giugiaros Italdesign, og med svartlakkerte beskyttelsesplater og blanke beskyttelsesplater under for- og bakfangeren ser den jo ut til å kunne takle en liten snøhaug.
Bakkeklaringen er i følge produsenten 19 cm på det laveste.

På tross av kompakte ytre mål - den er 4,12 cm lang og dermed også kortere enn den utgående Toyota RAV4 - lover Fiat oss god innvendig plass til de fem i bilen. Du kan ha med deg 270 liter bagasje (kanskje ikke all verden, akkurat), og legger du sammen baksetet økes dette til 670 liter.

107 eller 120

Under skallet finner vi en 107-hesters, 1,6 liter stor bensinmotor eller en 1,9-liters dieselmotor med 120 hk. Tidligere erfaringer med Fiat-konsernets 1,9-dieselmotorer er i hvertfall svært god - de byr på masser av kraft fra bunn til topp.

Fiat hevder at Sedici skal kjøre som en liten Fiat-personbil, men ha terrengegenskapene til en SUV. Den har et nyutviklet, elektronisk kontrollert firehjulstrekksystem som sender kreftene dit de trengs.

Tre modi

Med en bryter på dashbordet kan du velge mellom tre forskjellige drivlinje-modi: framhjulstrekk, automatisk eller låst i 4x4. I Auto-modus avgjør sensorer hvor mye av drivkreftene som skal sendes bakover, og i låst modus deles kreftene 50-50 mellom fram- og bakakselen - til du passerer 60 km/t (for da går den over til Auto-modus igjen.)

Kommer ikke - men det gjør Suzuki

Sedici skal visst ikke komme til Norge - Fiat-ledelsen synes vi har for lite marked til at de vil sende biler hit. Men Suzukis søstermodell - som får navnet SX4 - kommer hit tidlig neste sommer. Og den får de samme motorene som Fiat´en, pluss en 1,5-liters bensinmotor med 99 hk.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!