EM-løpet Costa Smeralda Rally ble fra og med sesongen 2004 til VM-løpet Rally Italia. Akkurat her, på Sardinias fartsstrekninger, presenterte Renault tredje generasjon Clio. Da skulle det ha tatt seg ut om de serverte croissanter!

 

Det gjør ikke franskmennene. Clio III er ikke bare 17 centimeter større enn forgjengeren, den er helt klart bedre også. I det hele tatt er dette blitt en stor småbil som absolutt bør kunne finne 500 kjøpere - salgsmålet for et år i Norge. Hittil har Clios to generasjoner totalt solgt 8,5 millioner biler, så om du kjører rundt i en sånn en her oppe i ura, er du relativt eksklusiv!

 

Clio er ikke spesielt spretten å se på - Sport-versjonene kommer! - men slektstrekkene er der. Innvendig blir du presentert for et ryddig og moderne interiør, som lukter av kvalitet. Du sitter greit, har god oversikt forover og bakover, og har kun mangelen på smårom å irritere deg over.

 

Vi prøvde to motorer: 1,2-literen, som sikkert blir storselgeren i Norge, og en 1,5-liters diesel med 86 hk som også kommer hit. De er selvsagt svært forskjellige. Men for de fleste vil varen leveres med den lille bensinslurperen.

 

Kjøreegenskapene er også tilfredsstillende. Clio virker fast i fisken, også når du prøver å etterlikne Petter Solberg gjennom noen av kurvene i rallyland. Den elektriske styreservoen klaget noen på, men den virker uproblematisk på oss. Antakelig vil opplevelsen variere avhengig av motoriseringen.

 

I etter hvert god Renault-tradisjon er sikkerheten på nivå med en grensepost i Israel. Vel, ikke helt. For elektronisk stabilitetskontroll må du bla opp ekstra ståler. Men alskens datastyrt bremsehjelp er på plass, og bremsene virket da også kontante og stabile. Og Renaults vane tro, ble det fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

 

Prisen er ikke fastsatt, men det at nye Clio veier 130 kilo mer enn forgjengeren, borger for et prishopp. Dessuten er jo dette blitt en bil som nærmer seg kompaktklassen i størrelse.

 

For øvrig har du, i all enkelhet, valget mellom to utstyrsklasser. Og hvis de to nevnte motorene ikke passer til deg, kan du også gå for en 1,4-liters bensinversjon. Bon appétit!

 

geir.svardal@hm-media.no

 

 

Tekniske data:

Renault Clio 1,2

Motor:

1149 ccm

Ytelse:

75 hk

Dreiemoment:

105 Nm

Egenvekt:

1090 kg

Bagasjerom:

288/1038

Forbruk (EU-mix):

0,59

0-100 km/t:

13,40

Toppfart:

167 km/t

Pris:

Ikke klar

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!