Da prøvebilene står der på rekke og rad, er jeg egentlig ikke i tvil. La gå at det andre motoralternativet, på 136 hestekrefter, er mest kommersielt interessant. Jeg har bestemt meg. Jeg vil finne ut av om det finnes noe som helst guttefaktor i Toyotas populære fornufts-MPV. Altså 5+2-seteren for ymse gjøremål og lastebehov innenfor rimelighetens grenser. Finnes det noe sånt som en morsom Toyota-buss med motor fra Polen og resten fra Tyrkia?

 

Motoren er utstyrt med Toyotas nye dieselkatalysatorsystem, som skal gjøre den til markedets reneste dieselmotor. Vi Menn har prøvd motoren også i Avensis, og kan nok en gang konkludere med at den har kraft så det holder; her kan du stappe bilen full, og plassere resten av fotballaget på taket.

Japansk nysgjerrighet

Men mye vil som kjent ha mer. Utpå kvelden drister jeg meg frampå med følgende spørsmål til en av Toyota-ingeniørene:

 

- Er det mulig å dra motoren over 200 hestekrefter, og lage et sportskonsept tilsvarende Opels Zafira OPC?

 

Japaneren ser rart på meg, som om han ikke helt forstår spørsmålet.

 

- You want more paoa?

 

Etter en noe stakkato samtale om temaet, blir svaret hans: "Yes, possible." Men jeg får ikke vite hvor maksimum for 2,2-literen ligger. Ei heller om Toyota vil klare å komme opp med en automatgirkasse som klarer å overføre 400 pluss newtonmeter.

 

- You want automatic soon? spør han så.

 

Jeg svarer at salgstallene for bilene i MPV-segmentet i Norge tilsier et klart "Ja".

Nesten super-MPV

Ute på veien er sekstrinnskassa en god kompis for den spreke motoren. Denne er rett og slett råsprek, og sørger for at bilen gjør unna de første 100 på ni sekunder. Det er bedre enn såpass mange konkurrenter at vi dropper oppramsingen.

 

Noen minus? Understellet føles for mykt. Virkelig spennende kunne dette bli dersom ingeniørene i Toyota Team Europe (TTE) tok tak i saken og stivet det opp. Da ville det lukte super-MPV.

 

Prisen, derimot, er stivet opp så det holder. 395 500 kroner for basisutgaven av 177-hesteren er ikke akkurat gratis, men vi snakker da også om en særdeles sprek diesel-MPV.

 

stale.frydenlund@hm-media.no

 

 

Tekniske data

Toyota Corolla Verso 2,2 D4-D Sport

Motor:

R4, 2231 ccm, 16V

Ytelse:

177 hk v/3600 o/min

Dreiemoment:

400 Nm v/2000-2600 o/min

Forbruk, EU-mix:

0,66 l/mil

0-100 km/t:

9,0 sek

Toppfart:

205 km/t

Dekkdimensjon:

205/55 R17

Egenvekt:

1540 kg

Bagasjerom:

63/397/1563 l

Pris testmodell:

421 600 kr

Kommer:

Straks

Førsteinntrykk:

Litt understellsmyk, men mektig diesel-MPV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!