PRØVEKJØRT: TOYOTA COROLLA VERSO 2,2 D-4D SPORT
MER UNDERSTELL, TAKK!
177 hestekrefter og 400 newtonmeter i en Corolla Verso høres mye ut. Og er det også.
Da prøvebilene står der på rekke og rad, er jeg egentlig ikke i tvil. La gå at det andre motoralternativet, på 136 hestekrefter, er mest kommersielt interessant. Jeg har bestemt meg. Jeg vil finne ut av om det finnes noe som helst guttefaktor i Toyotas populære fornufts-MPV. Altså 5+2-seteren for ymse gjøremål og lastebehov innenfor rimelighetens grenser. Finnes det noe sånt som en morsom Toyota-buss med motor fra Polen og resten fra Tyrkia?
Motoren er utstyrt med Toyotas nye dieselkatalysatorsystem, som skal gjøre den til markedets reneste dieselmotor. Vi Menn har prøvd motoren også i Avensis, og kan nok en gang konkludere med at den har kraft så det holder; her kan du stappe bilen full, og plassere resten av fotballaget på taket.
Japansk nysgjerrighet
Men mye vil som kjent ha mer. Utpå kvelden drister jeg meg frampå med følgende spørsmål til en av Toyota-ingeniørene:
- Er det mulig å dra motoren over 200 hestekrefter, og lage et sportskonsept tilsvarende Opels Zafira OPC?
Japaneren ser rart på meg, som om han ikke helt forstår spørsmålet.
- You want more paoa?
Etter en noe stakkato samtale om temaet, blir svaret hans: "Yes, possible." Men jeg får ikke vite hvor maksimum for 2,2-literen ligger. Ei heller om Toyota vil klare å komme opp med en automatgirkasse som klarer å overføre 400 pluss newtonmeter.
- You want automatic soon? spør han så.
Jeg svarer at salgstallene for bilene i MPV-segmentet i Norge tilsier et klart "Ja".
Nesten super-MPV
Ute på veien er sekstrinnskassa en god kompis for den spreke motoren. Denne er rett og slett råsprek, og sørger for at bilen gjør unna de første 100 på ni sekunder. Det er bedre enn såpass mange konkurrenter at vi dropper oppramsingen.
Noen minus? Understellet føles for mykt. Virkelig spennende kunne dette bli dersom ingeniørene i Toyota Team Europe (TTE) tok tak i saken og stivet det opp. Da ville det lukte super-MPV.
Prisen, derimot, er stivet opp så det holder. 395 500 kroner for basisutgaven av 177-hesteren er ikke akkurat gratis, men vi snakker da også om en særdeles sprek diesel-MPV.
|
Denne saken ble første gang publisert 29/11 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.