LETTKJØRT:

KLE 500 er en smidig og lettkjørt enduro. Følgelig funker den fint på alle typer underlag. Den myke fjæringen har heller ikke noe imot ujevne utfordringer.

Den kan ikke karakteriseres som verdens mest pirrende motorsykkel, men da Kawasaki relanserte KLE 500 for et år siden, ble vi litt pirret likevel. 80 000 for en ny, velvoksen 500-kubikker. Det må da være mye sykkel for pengene, tenkte vi.

 

Men skepsisen lurte i bakhodet. Er den bare billig, eller evner også den å oppfylle våre behov for transport og avkobling? Det aktet vi å finne ut av, og rekvirerte den for en seks ukers langtest.

 

Da vi en solvarm junidag fikk den storvokste Kawasakien i hende, var begeistringen måtelig. Rent umiddelbart virket sykkelen grei nok, men vi reagerte på middelmådige bremser og ekstremt myk fjæring. At motoren ikke bød på all verdens drag, var i grunnen som ventet. Ingen skvetter til av 44 hestekrefter.

 

ENKEL:

Instrumenteringen er enkel og oversiktlig. En liten klokke kunne imidlertid vært på sin plass.

BESKYTTELSE:

KLE er utstyrt med en solid aluminiumsplate som beskytter motoren. Slett ikke dumt, når man beveger seg utenfor allfarvei.

Førsteinntrykket var altså ikke skremmende. Tross visuelt slektskap til store reiseenduroer, opplevde vi også at det var tilsynelatende. Selv om den er stor og velbygd, minner KLE mer om en offroader. Lav vekt og smal bensintank gir ikke den massive følelsen man er vant til på reiseenduroer. Den manglende pondusen tar den imidlertid igjen i smidig letthåndterlighet. Myk fjæring, lav vekt og oppreist sittestilling er perfekt når det er snakk om transport i trangere strøk. Under slike betingelser har KLE udiskutable kvaliteter.

 

Et par lengre turer ble også lagt inn i testprogrammet. Bl.a. fikk den bekjenne sine komfortkvaliteter under en 100-mils langweekend på Vestlandet. Om ikke den utsendte testkjøreren kom tilbake med et bredt glis, var han i hvert fall ganske fornøyd.

 

- Selv om jeg kunne ønsket litt mer drag, funket den helt fint som tursykkel, rapporterte han.

 

En av testkjørerne fikk også den lyse ideen å ta KLE med på en liten grusveitur. Vedkommende kom tilbake med et bredt glis og klare oppfordringer om at andre burde prøve det samme - hvilket vi selvsagt gjorde. Selv om vi fremdeles betrakter oss som pingler på grusunderlag, bidro den smidige sykkelen til en gryende grusentusiasme. Vi har aldri kjørt så mye på bortgjemte skogsbilveier...

Bruksmotorsykkel

GRUSMASKIN:

Med lav vekt og 19-toms forhjul, stiller KLE med fine grusegenskaper. I løpet av testen tilbakela vi mange mil på slikt underlag.

For å si det litt pretensiøst, etablerte vi oss på KLE i journalistisk nysgjerrighet. Kan en billig motorsykkel oppfylle vårt behov for daglig transport og MC-hygge, spurte vi - og vi fikk svar. Når det gjelder transport, kan den det. For det første er den ekstremt lettkjørt. Dessuten sitter man oppreist og avslappet, med god oversikt over trafikkbildet. Den myke fjæringen bidrar også til en komfort man setter pris på når det er snakk om ren transport.

 

Til turbruk har den imidlertid sine begrensninger. I første rekke snakker vi om manglende turpondus og begrenset effekt, men slike ting har sin pris. Spesielt i et avgiftssultent fedreland. Vil man ha mer, må man betale mer. Så enkelt er det.

 

Tross visuelt slektskap med de store reiseenduroene, blir det derfor feil å sammenlikne KLE med dem. De har mer motor og bedre turegenskaper. Derimot tåler den å bli målt opp mot énsylindrede flerbruksenduroer. KLE er like lettkjørt og presterer omtrent det samme. Dessuten er komforten bedre og prisen lavere.

 

Følgelig er konklusjonen klar: Holder man forventningene på et edruelig nivå og tar KLE for det den gir seg ut for å være - en billig og storvokst 500-kubikker med fornuftige egenskaper, får man det. På kjøpet får man en trivelig og ålreit bruksmotorsykkel.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

Modell:

Kawasaki KLE 500

Motor:

Tosylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

498 ccm

Effekt:

44 hk/8300 o/min

Dreiemoment:

41 Nm/7500 o/min

Kraftoverføring:

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

90:90-21/130:80-17

Tørrvekt:

181 kg

Setehøyde:

850 mm

Tankvolum:

15 liter

Aks 70-130 km/t 5. gir:

10,9 sek.

Toppfart ca.:

160 km/t

Turtall, 100 km/t:

4700 omdreininger

Testforbruk:

0,45 liter/mil

Pris:

Kr 79 990

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!