MINITEST: FIAT PANDA 4X4

EN NY KULTBIL?

Sist oppdatert

Fram til nå har Fiat Panda vært et skjellsord. Den lille italieneren, som tidligere knapt kunne kalles en bil, har med sin nye fremtreden fått masse oppmerksomhet. Med god grunn. Den nye Panda'en gir et helt annet inntrykk, og både ser ut som og oppfører seg som en bil. Nå er den i tillegg å få med firehjulsdrift.

 

Utvendig er den rett og slett en pen sak, med tøffe former, rails og ekstra bakkeklaring. I tillegg er det montert sklibrett både foran og bak. Prøver du å bruke dem, må du imidlertid kjøpe nye; de er nemlig bare til pynt. Men å tro at Panda er blitt en offroader er uansett noe naivt.

 

Bilen er blitt en super sak for urbane strøk, og en klatremus over brøytekantene om vinteren. Hvem tør vel påstå at firehjulsdrift er tull i byen om vinteren? Hver gang man skal lukeparkere, må man over små fjellknauser av brøytekanter, for ikke å snakke om når man skal ut igjen morgenen etter.

 

Men forventer du komfort av ypperste klasse, bør du velge noe annet. Panda bråker omtrent som en påhengsmotor, og har hjulstøy i tillegg. Den er svært lite glad i traverser, for da rister rumpa ut av sitt gode skinn. Motoren er relativt tilbakelent i sin oppførsel, og den vibrerer mer enn de fleste andre.

 

Plassen er god, og du kan legge ned bakseteryggen. Nei, ikke bare halve, men hele. Alt eller ingenting. Og ikke får du flatt gulv når det er lagt ned, men en høy kant der bakseteryggen ligger.

 

Men så kommer vi til det essensielle: Fiat Panda 4x4 er likevel en trivelig bil. Den ser godt ut, og den gjør jobben. Når man i tillegg får den for rett under 200 000, kan man ikke forlange mer. Eller kan man det? Joda, det finnes konkurrenter på markedet som yter mer, kjører bedre, er større, og som også har firehjulsdrift. Men én ting er sikkert, ingen har samme sjarmen som Panda. Den ga nemlig Panda prisen "Årets bil" da den først kom på markedet. Typisk italiensk.

 

[email protected]

 

Tekniske data

Fiat Panda 4x4

Motor:

R4, 1242 ccm, 8V

Ytelse:

60 hk v/5000 o/min

Dreiemoment:

102 Nm v/2500 o/min

Forbruk:

0,66 l/mil

0-100 km/t:

20 sek

Toppfart:

145 km/t

Dekkdimensjon:

185/65 R14

Egenvekt:

1055 kg

Pris fra:

185 000 kr

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også