Å sette en stor motor inn i en mindre bil har jo til alle tider vært en fin metode for  få fart på sakene. Hartge har flere ganger tidligere satt inn motorer fra store og kraftige BMW´er inn i mindre modeller, og nå har de gjort det igjen.

507 hk er fint i M5

Vi venter fortsatt - og i stor spenning - på den nye BMW M3. Den vil etter all sannsynlighet få en V8 under panseret, med rundt 400 hestekrefter. Men dette er jo selvsagt ikke nok for de som vil ha det absolutt heftigste.

M5 har en fantastisk motor. Den 507 hk sterke, fem liter store V10´en har et herlig drag uansett turtall, og den er jo nok til å sende M5s drøye 1,8 tonn fra stillestående til 100 km/t på 4,7 sekunder.

Lufting trengs

Hartge har sikkert også fått smake på M5-motorens råskap. Og de har tydeligvis tenkt at denne ville passe fint i en mindre og lettere bil.

Hartge H50 V10 var en gang i tiden en helt vanlig BMW 3-serie sedan. Den har fått tunerens stylingpakke, men mange digre lufteslisser i panseret og i forskjermene vitner om at dette er noe utenom det vanlige.

550 hk

Under panseret - som er spesiallaget for å slippe ut mest mulig varme - finner vi nemlig V10´en fra M5. Men en original sådan var heller ikke nok: Hartge har flikket litt her og der, noe som har brakt effekten opp til 550 hk.

En sjutrinns, halvautomatisk SMG-girkasse er koblet til motoren, og gir 3-serien toppfart på 320 km/t.

20-tommere

En forsterket bakaksel måtte til for å tåle kreftene, og bilen har også fått et nytt understell som både er lavere og strammere enn originalens. Et spesiallaget eksosanlegg i rustfritt stål skal bidra til at V10-sangen høres tydelig.

Selv om Hartge har satt på 20-tommere (ni tommer brede felger foran, ti tommer bak, med henholdsvis 245/30- og 285/25-dekk på), tror vi nok at det ikke er spesielt vanskelig å få til litt hjulspinn med en H50 V10.

Speedometer: 330 km/t

Innvendig er det også forandringer. Hartges karbonpakke - som blant annet pynter opp rattet og dashbordet - gir en mer sportslig snert, og en haug med aluminium og lær er også på plass. Og ikke minst - en speedometertavle gradert til 330 km/t.

Tuneren kan fortelle at de arbeider med tilsvarende ombygging av 3-serie i Touring- og Coupé-form. Hartge finner du for øvrig på www.hartge.de

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!