Volkswagen har latt kanadiske HPA Motorsports ta seg av tre modeller til årets SEMA-show. HPA har bygget heftige VW-biler siden 1991, og gjort spesialprosjekter for blant andre Ford Racing og Mopar Performance.

En av HPAs spesialiteter, er å modifisere VW-konsernets VR6-motor med to turboer og en god del annet.

Storselger med 550 hk

VW Jetta har alltid vært en storselger i USA - den har i mange år vært USAs mest solgte europeiske bil. HPAs versjon er kanskje litt mindre folkelig; i Jetta R GT er amerikanernes Jetta-standardmotor (en 2,5-liters rekkefemmer på 150 hk) fjernet.

I stedet er tunerens twinturbomatede V6 på plass, i 550-hesters utgave. Denne er koblet til en sekstrinns DSG-girkasse, og for å få alle kreftene ned i bakken er bilen ombygd til firehjulstrekk - naturligvis med VWs egne biter.

Klar for racing

Et justerbart KW-coiloversett er på plass, det samme er grove Brembo-bremser og 9,5 x 19-tommers felger.

Stylingsettet er også av det barskere slaget, med digre luftinntak i fronten for å slippe inn masse kald luft til motoren. Sideskjørt og en bakfanger i samme stil er på plass, og selvsagt også en liten hekkvinge.

Innvendig har Jetta´en fått et knippe nye instrumenter, fabrikkens plastoverflater er byttet ut med skinn eller karbon, den har integrert veltebur, den har dype Recaro-bøtteseter, sekspunktsseler og en fuelcell. Med andre ord: klar for racing!

Misunnelige på oss?

En Passat var neste mann ut. En europeisk bil med 3,2-liters V6, DSG-girkasse og firehjulstrekk (en modell amerikanerne ikke har fått) dannet basis for Passat R GT.

Den twinturbomatede motoren yter superbilaktige 575 hk (og vi blir også lovet et massivt dreiemoment). Et KW-understell, Brembo-bremser (hentet fra tilbehørslista til Phaeton) og digre hjul har funnet veien til bilen. Det samme har et stylingsett med ny front, nye sideskjørt og ny hekk.

Racing pluss langturskomfort

Innvendig er bilen racinginspirert, men også bygget for å kunne være et hyggelig framkomstmiddel på lange turer. Masser av skinn og pianolakkerte detaljer, iPod foran og Playstation Portable bak, samt VWs aller beste original-stereoanlegg og navigasjonsanlegg er på plass.

Touareg med det meste

Den svakeste bilen VW hadde med seg til SEMA, var Touareg R GT - og den er fortsatt ganske så heftig. Den 3,2 liter store V6´en yter 500 hk, noe som burde gi greie fartsressurser. Veigrepet hjelpes av et coiloversett fra KW og 10 ganger 22 tommer store felger med et par runder elektrotape på, og detaljer som digre Brembo-bremser og Volkswagen Individuals eget stylingsett gjør seg jo også bra.

Innvendig har også SUV´en fått et par bøtteseter foran, den har veltebur, og den har komfort- og lekedetaljer som store mengder skinn og aluminium, integrert iPod og et Playstation Portable-system for de i baksetet.

Ganske artig, med andre ord. Du kan for øvrig lese mer om HPA på www. hpamotorsports.com.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!