Det føles som om vi har ventet på en ny Saab 9-5 i hundreogsnørrogførti år nå. Bilen ble jo lansert allerede i 1997. Den har fått flere større og mindre ansiktsløftninger underveis, men åtte år er veldig lang tid i bilverdenen. Og på grunn av litt pengetrøbbel og noen føringer fra moderkonsernet General Motors, må vi nok vente enda litt på etterfølgeren.

 

Mens vi venter har Saab frisket opp 9-5, med det de hevder er den største ansiktsløftningen de noensinne har gitt en bil. Alt som har med utseendet foran A-stolpen å gjøre er nytt, med et svært markant frontparti som resultat. Hekken har også fått ny design.

 

Men selv om det er fronten som kanskje vekker mest oppsikt, har bilen fått andre og viktigere oppgraderinger. Det er ryddet kraftig opp i interiøret, noe som gjør førermiljøet penere, mer oversiktlig og mer logisk enn før. Nye farger og materialer er på plass, men det hele er fortsatt preget av tidens tann. Den føles rett og slett ikke som den premiumbilen Saab ønsker at den skal være.

 

Det som merkes aller best, er at alle bitene i understellet enten er oppgradert eller byttet ut. Borte er den tunge og sedate følelsen, og bilen kjennes mye kvikkere og lettere på tå enn før. Den er ganske enkelt blitt mye bedre og morsommere å kjøre, uten at det dønn stabile og svært komfortable er blitt borte i prosessen. Så kjøreegenskapene er i hvert fall på linje med de store konkurrentene.

 

Under panseret har det også skjedd ting; den flotte, 1,9 liter store dieselmotoren med 150 hk - som vi kjenner fra 9-3 og forskjellige Opel-modeller - er tilgjengelig, og oppleves både som sterk og komfortabel i den store bilen; den drar imponerende bra, støyer minimalt og drikker lite. Og den turbomatede 2,3-literen i Aero har fått enda mer effekt. Nå gir den 260 herlige hestekrefter på forhjula, som faktisk oppleves som uproblematisk - i hvert fall på tørre, fine, svenske veier. Og for en fin kraftpakke den er!

 

Når kommer så etterfølgeren?

 

- Dere vil bli positivt overrasket over det vi har med til bilutstillingen i Genève om fem måneder, sa Saab-boss Jan Åke Jonsson på pressekonferansen i Sverige. Og ifølge interiørdesigner Per Rydberg hos Saab er interiøret i den nye nærmest klart. Men det er jo lite trolig at Saab har brukt massevis av ressurser på å ansiktsløfte 9-5 nå, om den skal byttes ut såpass snart. Vi får vente og se.

 

Saab 9-5 er fremdeles en herlig bil å tilbakelegge lange avstander i. Nå er den bedre enn noensinne, og den har fått en dieselmotor som passer den perfekt. Men konkurrentene er så flotte, og kjennes langt mer moderne - så vi gleder oss til neste generasjon!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no


Tekniske data, Saab 9-5

1,9 TiD Estate

Aero Estate

Motor:

R4, 1910 ccm

R4, 2290 ccm

Ytelse:

150 hk v/4000 o/min

260 hk v/5300 o/min

Dreiemoment:

320 Nm v/2000 o/min

350 Nm v/5400 o/min

Forbruk, EU-mix:

0,68 l/mil

0,9 l/mil

0-100 km/t:

10,7 sek

7,3 sek

Toppfart:

205 km/t

245 km/t

Bagasjerom:

416/1490 l

416/1490 l

Pris fra:

421 500 kr

616 500 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!