- Vi ville lage den ultimate firehjulstrekkeren, sier Anne Belec, president og styreformann for Volvos nordamerikanske arm.

Og Volvo XC70 All Terrain ser jo ut til å kunne takle det meste.

408 hk og 540 Nm

Det vi ser her er basert på en standard XC70. Volvo fikk med seg Volvo-tuneren ipd, som har drevet med deler og oppgraderinger av de svenske bilene siden 1963.

Rekkefemmeren under panseret finnes vanligvis i en V70 R, men ipd har trimmet 2,5-literen til 408 hk og 540 Nm. Med en sekstrinnsautomat fra XC90 V8/V70 R og firehjulstrekk blir vi lovet et mildt sagt hyggelig fraspark.

Bremsene er levert av Brembo (trettentommers skiver med firestemplede kalippere), og de tjue tommer høye og ti tommer brede felgene er skodd med 285/50-dekk.

Pluss 20 cm

ipd har utviklet et eget luftfjæringssett til bilen. Dette gjør at du - ved hjelp av knapper på dashbordet - kan senke eller heve bilen som du vil, og du kan gi den ti centimeter høyere bakkeklaring enn standardmodellen.

I tillegg har ipd satt på et hevesett, som gir XC70´en ytterligere ti centimeter høyere bakkeklaring. For å holde krengingen noenlunde i sjakk, er det montert grovere stabilisatorstag foran og bak.

Vinsj og jerrykanne

XC70´en har fått en ny frontfanger, spesiallaget for å huse en 4,5-tonns vinsj. Bilen har fått større skjermbreddere som passer til de store hjulene, og kraftigere sidebeskyttelsesplater er på plass.

På taket finner vi det som trengs til en utflukt i ørkenen; på den spesiallagde takgrinda finner du blant annet et knippe ekstralys, en generator, en jekk og ei jerrykanne. Og her har ipd også plassert et par ekstra batteriterminaler, så du kan koble på litt ekstrautstyr når du skal campe.

ipds XC70 AT er bare et konsept, og skal ikke serieproduseres. Men på hjemmesidene deres (www.ipdusa.com) kan du i hvertfall finne litt av hvert av biter til Volvo.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!