VOLVO PÅ SEMA:

VOLVO-ROD VERDENSSTJERNE PÅ SEMA

SEMA-showet er i full gang, og Volvo har med seg et par oppsiktsvekkende biler. T6 Roadster er ikke ny, men du verden så flott!

Sist oppdatert

Som vi tidligere har skrevet, er SEMA-showet til for tilbehørsprodusenter. På Volvos stand står to barske biler; den ene et skikkelig garasjeprosjekt og den andre bygget av en av de store Volvo-tilbehørsleverandørene.

Sju år med bygging

Den svenske, tidligere Volvo-prototypebyggeren Leif Tufvesson har bygget på sin T6 Roadster siden 1998. Og nå som garasjebygget er på plass på SEMA, er den plutselig gått fra å være en svensk spesialitet til å bli verdensstjerne.

Nå er det for øvrig ikke første gang T6 Roadster får publisitet; i fjor ble den kåret til "Hotrod of the year" av Hot Rod Magazine. Og det er jo en tittel som må sies å henge høyt.

Volvo-hint

Den tredvetallsinspirerte roadsteren kan kanskje likne på Chrysler Prowler, men den har ingen biter derfra. Rørrammen er selvbygget, det samme er aluminiumskarosseriet. Karosseriet har også sterke hint fra tidligere tiders Volvo-modeller; sideprofilene minner om Amazon, baklysa minner om PV, og hekken minner om P 1800.

Under retroskallet finner vi moderne teknologi - og veldig mye av dette er Volvo-hyllevarer. Bak setene har bakhjulstrekkeren en twinturbomatet, 2,9-liters rekkesekser som vanligvis tjenestegjør i S80 T6 - derav navnet på bilen.

300 hk på bakhjula

Motoren er naturligvis lettere modifisert, og i stedet for originalens 268 hk anslår Tufvesson den til å gi rundt 300 hk. En femtrinns girkasse er på plass, og for å holde temperaturen i motorrommet på et fornuftig nivå åpnes bakluka automatisk når temperaturen når et visst punkt.

Hjulopphenget er en kombinasjon av spesiallagede biter og hyllevarer fra Volvo, men de digre hjulene kommer fra Khan design. (Og de måler 20 tommer foran og 10 ganger 22 tommer bak, skodd med henholdsvis 245/35- og 285/30-dekk.) T6 Roadster har for øvrig også ABS-bremser.

Interiør fra S80 - pluss pluss

Store deler av interiøret er også hentet fra Volvo. Instrumenter, setene, pedalsettet og girskifteren er alt hentet fra S80. Men selve dashbordet, og alle andre interiørpaneler, er laget av aluminium eller karbonfiber strukket med skinn. Og totalinntrykket av bilen er i følge vitner svært godt; den ser ut som om den er en fabrikkbygd bil.

Du kan lese mer om T6 Roadster på Tufvessons hjemmeside www.caresto.se, og her kan du også få en bitteliten smakebit på svenskens neste prosjekt.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 04/11 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også