FMX 650 er Hondas innspill i den ekstremt populære supermoto-klassen. I motsetning til europeerne, som satser på avanserte sykler med høyt effektuttak, benytter Honda den luftavkjølte motoren som i sin tid ble lansert på 650 Dominator.

 

Den er gjennomprøvd og robust, men ikke spesielt sterk. For en motardmanist, som mener at moroa ikke begynner før ved 60 hester, fortoner 40 seg som latterlig lite. Tar man derimot FMX for det den er - en anvendelig og bekvem motard for urban fornøyelse - er motoren helt ålreit.

 

Honda FMX 650 byr på stabile kjøreegenskaper og god komfort. Er det spørsmål om et aldri så lite forhjulsløft, fikser den også det. FMX er en snill og morsom supermotard.

Vi sier urban. Faktisk er den ikke helt borte om den blir konfrontert med svingete landeveier heller. Mot slutten av testen bød jeg nemlig gatecosseren opp på en skikkelig svingom på den velkjente favorittveien. Jeg jagde hestene det jeg var kar for, og opplevde sportslig underholdning som jeg rett og slett ikke hadde ventet. For å si det litt møkkete, hadde jeg det dritgøy! Stresser man motoren og spiller på de fine og stabile kjøreegenskapene, kvitterer FMX med masse kjøreglede!

 

I forhold til europeiske gatecrossere er ikke FMX noen versting. Selv om det lar seg gjøre å dra den på bakhjulet, fordres det både kunnskap og aggressivitet for å få den opp. Tross det vil vi karakterisere motoren som ganske livlig. Den reagerer kjapt på gassen og leverer kreftene med gla' vilje.

 

Selv om den begynner å miste pusten når speedometernåla bikker 130, synes vi motoren gjør en helt ålreit jobb. Sammenliknet med mange andre singelmotorer går den også svært mykt. Skal vi pirke, synes vi at den fordrer mye turtall før den går rent. Men hvis det er prisen man må betale for den livlige vitaliteten, sier vi ikke nei.

 

Sammenliknet med andre supermotoer er FMX svært bekvem. Takket være bred sadel og myk fjæring kan man kjøre en bensintank nonstop uten at tresmaken blir påtrengende. Fin stabilitet og nøytrale styreegenskaper bidrar også til harmoniske svingegenskaper. Presis girkasse og effektive bremser underbygger inntrykket av en velfungerende allrounder.

 

Om Honda-designerne har fått fram et kompromissløst utseende, har teknikerne sørget for at FMX 650 ikke er det i praksis. For kompromissløse motardmanister blir den da heller ikke noe førstevalg. De ofrer gjerne komfort og smidighet for å få det så rått som overhodet mulig. For dem er ikke FMX greia. For alle oss andre, som ønsker en trendy sykkel med riktig optikk, er FMX 650 fin. Morsom er den også. Spesielt når den blir kjørt hardt!

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

Pris/effekt/vekt: 96 900 kr/42 hk/169 kg

+ Komfort/kjøreegenskaper

÷ Ingen racer

= Bruksmotard

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!