I slutten av september gikk startskuddet for de nye Vectra- og Signum-modellene. Utseendet er faktisk ganske dramatisk endret i fronten, men så er det slutt; resten er tilnærmet identisk. Designen i fronten er mer eller mindre kopiert over fra Astra, uten at det er negativt. Lyktene er trukket over hjørnet på bilen, og grillen er endret med blant annet en lang og bred kromlist. Og tre luftinntak montert i frontspoileren skal være med på å forsterke et sportslig preg.

 

To nye motorer bidrar også til å gjøre bilene interessante. Den som vil selge mest av de to, er nok dieselmaskinen på 1,9 liter som yter 100 hk. Ingen kraftbombe med andre ord, men et alternativ for dem som vil kjøre staselig uten noe ønske om sportslige egenskaper.

 

Nytt på dieselmotorene er at de nå leveres med partikkelfilter. Dette er et filter som samler opp partikler, for så å brenne dem opp en gang iblant. Her gjøres ikke dette med tilsetningsstoffer - som hos enkelte av konkurrentene - men ved å øke forbrenningstemperaturen ved hjelp av motorstyringen. Når temperaturen er høy nok, brennes partiklene opp. Vi har foreløpig ikke fått kjørt denne motoren, men du vil få rapport så snart vi får muligheten.

 

Den andre nye maskinen er langt mer spennende i en entusiasts øyne. 2,8-literen med seks sylindere i V-form lager fet og fin lyd, den har et skyv som henter fram begynnelsen av et smil i munnvikene, og den har mer enn nok effekt. Iallfall på papiret - i praksis får man jo aldri nok. Med 230 hk er det likevel tilfredsstillende.

 

Maskinen er en ny konstruksjon med turbolader og et dreiemoment som gjør bilen svært håndterlig. Dreiemomentet topper seg på 330 Nm, og du har 90 % av dette tilgjengelig allerede ved 1500 o/min. Dermed når du 100-merket i løpet av 7,3 sekunder, og du kan dra det helt opp på 250 km/t. Opel forteller at bilen er elektronisk sperret på 250, uten at det har noen særlig betydning; den ville uansett ikke kommet særlig mye over uten sperre.

 

Motoren kan fås i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse, eller du kan velge en sekstrinns adaptiv automat med en såkalt Active Select. Vi vil klart anbefale den siste; den passer bilen og motoren perfekt, og utgjør en super kombinasjon.

 

Også innvendig er det gjort noen små endringer. Det begrenser seg til pyntelister og ringer, men endringen er i dette tilfellet til det bedre - små detaljer som gjør det hele enda mer delikat.

 

Chassiset har fått noen mindre oppjusteringer som gjør bilen mer komfortabel under normal kjøring, men mer aggressiv ved sportslig kjørestil. Velger du IDC-Plus-pakken, får du en knapp merket med SPORT. Trykk inn den, og du merker en klar forskjell. Etter min mening blir bilen litt for stiv; normalsettingen er rett og slett sportslig nok. Det samme fenomenet dukket for øvrig opp under prøvekjøringen av lillebror Astra. Vi ble fortalt at teknikerne hadde ment det samme, men at ledelsen ville ha et enda fastere understell.

 

Totalt sett er nye Vectra en penere bil enn forgjengeren. I tillegg har den beholdt sine gode egenskaper, og er en tvers igjennom trivelig bil, med både design, ytelse og egenskaper det står respekt av. Faktisk vil jeg si det så sterkt som at Opel Vectra er en bil det burde vært langt flere av på veien.

 

Med minste dieselversjon under panseret er det nå mulig å få en Vectra fra 304 500 kroner. For 2,8-literen må du ut med fra 521 000 kroner.

fred-magne.skillebak@hm-media.no


 

Tekniske data

Opel Vectra 2,8 V6

Motor:

V6, 2792 ccm

Ytelse:

230 hk v/5500 o/min

Dreiemoment:

330 Nm v/1800-4500 o/min

0-100 km/t:

7,3 sek

Toppfart:

250 km/t

Forbruk:

1,03 l/mil

Dekkdimensjon:

225/55-R17

Egenvekt:

1390 kg

Pris:

521 000 kr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!