Det første du legger merke til med Aston Martin V8 Vantage er hvor kompakt den er. Plattformen, betegnet V+H, befinner seg også under DB9, og vil være "underlaget" for alle Aston Martins modeller resten av dette tiåret.

 

150 millimeters lengde er kappet av i forhold til DB9. Og med det 250 kilo. For å kompensere for den eventuelle nedgangen i vridningsstivhet kombicoupeens bakre rom kan skape, er to stabiliseringsstag i aluminium plassert like bak fører og passasjer. Ikke skjult bak lær eller Alcantara, men nakne, som symboler på vakker ingeniørkunst.

 

V8 Vantage synes umiddelbart å være en fortreffelig bil å ferdes i. Setetrekk i skinn omsvøper seter som støtter godt opp om fører og passasjer. Kalde, lyse aluminiumsbrytere følger opp, sammen med en knapp i krystall som besørger start av motoren. Instrumentpakken er ellers hentet direkte fra DB9.

 

Her er også plenty med plass til undertegnede, som måler 188 centimeter på strømpelesten. Kortere sjåfører med dårligere overblikk ut frontruta kan finne det plutselige fallet i panseret litt skremmende i første omgang. Hvor stopper egentlig bilen der fremme?

Aston-gener

V8 Vantage liker seg aller best når kurvene strekker seg ut og gir mulighet for høyere hastigheter enn på knotete vestlandsveier.

Kontroversen rundt spørsmålet om hvem som egentlig designet DB9 og A8 Vantage - Iam Callum eller Henri Fisker - summer under overflaten på pressekonferansen. Uansett, Vantage ser usedvanlig bra ut, og den likner såpass på søsknene DB9 og Vanquish at du aldri vil ta den for å være noe annet enn en Aston Martin. Fra de muskuløse lårene til den aggressive snuten er hver eneste centimeter en verdig avtager etter legender som DB4GT Zagato. Skal jeg flisespikke, er det kun sett fra siden og i enkelte interiørdetaljer at V8 Vantage minner om en "krympet DB9".

 

Hjulopphenget består av uavhengig "double wishbone" i hvert av de fire hjørnene, med "coilover" aluminiumsdempere supplert av solide krengningsstabilisatorer. Ventilerte 355 millimeters bremseskiver holder vakt foran, 330 millimeter bak. De sedvanlige elektroniske støttehjulene er også på plass - alt hentet fra DB9. Kun sistnevntes hastighetsavhengige styring mangler.

 

DB9 er en litt mykere og snillere sportsbil enn V8 Vantage. Sistnevnte er langt mer rå og frigjort, noe som primært kommer av to ting. For det første: En sekstrinns girboks er innebygd i bakakselen (transaksel), og kombinert med en motor som er plassert så lavt og langt bak i chassiset som mulig gir dette en nærmest perfekt vektbalanse på 49:51 prosent. Denne dynamiske balansen gir mulighet for aktiv kjøring som tar pusten fra deg.

 

Det er greit å være såpass høy at en får godt overblikk ut frontruta og over det skrånende panseret.

Den andre tingen er en fantastisk motor. Aston beviste med V12'eren i Vanquish at italienerne ikke lenger har enerett på å lage nervepirrende lydtuning, og med V8'eren i Vantage har de omdefinert hvordan slike motorer skal låte. Rått!

 

Clutchen er lett og styringen direkte, men etter noen få kilometer stiller jeg spørsmål ved gassresponsen, som virker noe tilbakeholden ved lett pådrag. Astons ingeniører hevder dette er nødvendig i hverdagssportsbiler, som ofte skal kjøres i lav fart i bysentra.

911-konkurrent

Nå vel. Jeg kjøper umiddelbart ikke den. Mangel på respons gjør at det fungerer dårlig å kjøre V8 Vantage som en racerbil, med "heel and toe" (høyrefoten betjener gass og brems samtidig). Girskiftene har heller ikke hovedkonkurrent Porsche 911's kirurgiske presisjon. Etter en times kjøring er jeg ikke overbevist av V8 Vantage. Kanskje jeg forventet meg for mye av en bil Astons fremtid skal hvile på?

 

Det hele endrer seg dag 2. På de blinde, smale veiene vi kjørte første dag var det vanskelig å teste V8 Vantages grenser. Motorens seige dravillighet på alle gir var egentlig det som imponerte mest.

 

Sidespeilene er lekkert designet. Aston Martin har laget og lager noen av de lekreste modellene verden har sett, og nye V8 Vantage følger opp.

Nå åpner gradvis veien seg til mer sveipende og raskere kurver. Chassis, hjuloppheng og V8'er kvikner skikkelig til når turtallet leker seg rundt rødmerket på 7300 omdreininger. Horisontene kastes mot meg. "Heel and toe" stemmer plutselig, bremsene biter hardt og i et brøkdels sekund - hvor attentommersdekkene mister grep - griper elektronikken inn og holder oss på stø kurs. Herlig!

 

"Vår fremtid avhenger av denne bilen", sier sjefen selv, dr. Ulrich Bez. Så hva blir vår endelige dom? Aston Martin Vantage V8 er en fantastisk bil. Den har kanskje ikke 911's ekstreme fart og hurtige utpumping av girskift, men den har andre ting som trekker opp - en forfinet kupé, et muskuløst utseende og en umåtelig bra dynamikk. For ikke å nevne en motorlyd som, puttet på flasker, kunne ha danket ut Cola!

 

V8 Vantage er på markedet i oktober. Norge er tildelt fem biler for 2005, og de er alle solgt.

 

- For 2006 har vi fått seks biler. To er allerede solgt, forteller Thomas Øvreseth hos importør Insignia AS.

 

Så, løp og kjøp!

 

vimenn.bil@hm-media.no

 

 

Tekniske fakta

Aston Martin V8 Vantage

Karosseri:

Aluminium, stål, magnesium

L/B/H:

4383/1866/1255 mm

Akselavstand:

2600 mm

Vekt:

1572 kg

Motor:

4,3 l V8, 32 vent., bakhjulstrekk, tørrsump

Ytelse:

380 hk v/7300 o/min

Dreiemoment:

417 Nm v/5000 o/min

Girkasse:

Sekstrinns manuell, differensialsperre

0-100 km/t:

4,9 sek

Toppfart:

80 km/t

Bremser:

55 mm vent. skiver m. 4 kalipere foran, 330 mm bak, Brembo

Dekk:

235/45 ZR 18 foran, 275/40 ZR 18 bak, Bridgestone Potenza

Bagasjerom:

300 l

Pris:

Drøye 1,5 mill

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!