PRØVEKJØRT: BMW 130I

TØFFINGER, SE OPP!

265 hk, bakhjulstrekk og fint avstemt chassis – BMW 1-serie har alt som skal til for å gi de tøffeste gutta i klassen seriøs konkurranse.

Sist oppdatert

Man kan aldri få nok av kraft og kjøreglede. Mener BMW. Noe de igjen bekrefter ved å lansere sin femdørs 130i kombicoupé med en treliters rekkesekser som utvikler 265 hk og et dreiemoment man kan bli ryggoperert for.

Rekordrå kombicoupé

Dette må være den råeste kombicoupéen som noensinne er laget! Det spørs om ikke Alfa Romeo og VW nå må luske tilbake til tegnebordene for å oppgradere 147 GTA og Golf 32V6.

 

Kombinert med en relativt lav vekt (1375 kilo) og den nydelig avstemte sekstrinns manuelle girkassen, er dette BMW'en du ønsker deg, såfremt størrelsen og plassen tilfredsstiller dine behov.

 

Akselerasjon og giring går som en lek, der girkassen formelig elsker å videreføre kreftene ut til bakhjulene, uten den minste nøling. Kanskje du vil vente til turtallsmålet dasker mot rødmerket før du skifter gir, men det er overhodet ikke nødvendig for å glede seg over denne bilen.

 

Selve kjøreegenskapene oppfattes som komfortable, med en svært stabil bil som utnytter lang akselavstand og stor sporvidde til fulle. For ikke å snakke om det sofistikerte hjulopphenget, hentet direkte fra nye 5-serie. Også 205/50 R 17-dekkene gjør en god jobb, men du vil bli enda mer fornøyd med attentommers undersåtter.

Shopping og "race"

Med sin klassiske frontmotor paret med bakhjulstrekk er 130i nydelig balansert, kvikk og forutsigbar. Og dessuten svært sikker, pakket som den er med elektroniske hjelpemidler. Styringen, særlig Active Steering-systemet (opsjon), er fantastisk. En bil du kan bruke til jobb og shopping hele uka - og grisekjøre med på søndag!

 

Utseendemessig skiller 130i seg fra de mer normale modellsøsknene takket være feitere eksosrør, krominnrammet nyregrill og større hjul. Ikke all verdens forskjell, med andre ord. Men for en ganske rimelig penge kan du kjøpe en "M" stylingpakke som tar det mye lenger. Støtfanger med integrert spoiler foran, aerodynamiske sideskjørt og en bakre støtfanger designet med tanke på downforce, gir 130i det dynamiske utseendet den fortjener. Attentommers hjul hører selvsagt også med. Innvendig finner du da også M-detaljer som spesielle seter, dørterskler, skinntrukket girspak og ditto ratt.

 

[email protected]

 

Tekniske data

BMW 130i

Motor:

3,0-liters rekkesekser

Effekt:

265 hk v/6600 o/min

Dreiemoment:

315 Nm v/2500-4000 o/min

0-100 km/t:

6,2 sek

Toppfart:

250 km/t

Vekt:

1375 kg

Pris:

593 000 kr

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også