Formel 1 er fortsatt verdens tredje største TV-sport, men interessen er litt på vei ned. Hovedårsaken er den nesten totale mangelen på forbikjøringer i løpene. Få er uenig i at F1 har et potensial til å bli enda større enn det er, men da må noe drastisk gjøres - spesielt for å få opp antallet forbikjøringer.

 

Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, har heldigvis forstått dette og nå har de lansert et forslag om å innføre noen radikale vinger. Problemet i dag er at så fort en fører blir liggende i dragsuget bak en annen bil, får vedkommende mindre luft på vingene sine og bilen blir nervøs å kjøre.

 

Derfor ser vi ofte at F1-bilene har minimum ett sekunds avstand ute på banen, og på noen baner bør en bil være nesten to sekunder raskere per runde hvis den i det hele tatt skal klare å komme seg forbi bilen foran.

CDG-vinger

Forslaget til FIA og deres teknologipartner AMD går ut på nye vinger som er montert bak bakhjulene på bilene. Disse vingene kalles CDG (Centreline Downwash Generating Wing) og de er designet slik at bilene kan ligge mye nærmere ute på banen. Samtidig vil FIA få tilbake umønstrede slicksdekk på F1-bilene.

 

-Nå gir vi fansen akkurat det de har bedt om. Hjul mot hjul og massevis av forbikjøringer, sier FIA-presidenten Max Mosley.

 

Vingene kan bli innført så tidlig som i 2007 hvis teamene synes det er en god ide.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Relaterte saker:

-Button inn - Sato ut

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!