PRØVEKJØRT: FIAT GRANDE PUNTO

DEN MULIGE FRELSEREN

Setter Fiat punktum med sin store Punto, eller vil nykommeren redde italienerne fra fortapelsen? Vi folder våre hender.

Sist oppdatert

Ordet "salvatore", eller frelser, er tatt i bruk av italiensk presse den siste tiden for å understreke hvor viktig Grande Punto er for den pressede bilfabrikken i Torino. Fiat har nemlig satset mye på den Giorgetto Giugiaro-designede bilen. Samme mann har en rekke biler på samvittigheten, blant andre nye Alfa Romeo 159, som også lanseres i høst. Lyktene gir for øvrig assosiasjoner til søskenbarnet Maserati 3200.

- Enormt viktig

Under verdenspresentasjonen i hjembyen nylig la ikke Fiats styreformann Luca Cordero di Montezemolo skjul på Grande Puntos avgjørende betydning:

 

- Bilen er enormt viktig for Fiat, for vårt image, for våre ansatte, for forhandlerne og for fremtiden, uttalte di Montezemolo, og understreket at Punto blir hjørnesteinen i Fiats kritiske snuoperasjon.

 

Punto kommer i første omgang med seks motoralternativer: Fire diesel og to bensin. En GTI -utgave med toliters turbomotor på 180 hestekrefter kommer senere. Mest spennende nå er utvilsomt turbodieselutgavene på 130 og 120 hestekrefter. Begge er basert på den samme 1,9-literen, og minstemann kommer til Norge.

 

Fra Fiats side er det liten tvil om at turbodiesel blir hovedsatsingen. Spennende i en såpass liten bil med såpass stor motor. Og 1,9-literen skuffer ikke. Førsteinntrykket, etter en drøy håndfull mil på forskjellige typer veier i Torino-distriktet, er at motoren rekker i massevis. Maks dreiemoment på 280 Nm oppnås allerede ved 2000 omdreininger, og den trekker kraftfullt mellom 2300 og 3500 omdreininger. Først ved 4500 o/min er det helt tomt.

Sportslig utseende

Soleklare pluss er at C-segmentbilen ytre sett har fått et sportslig utseende og at den kjører bra. Punto er retningsstabil, og har både presis styring, bremser og girkasse. Vi prøvde å strekke bilen ordentlig ut på motorveien, og den tåler uten problemer en marsjfart på 160-170 km/t. Spesielt stressende blir det heller ikke, om man ser bort fra lydnivået. Ikke så aktuelt for Norge, men likevel.

 

I vårt påkostede "Ferrari-røde" eksemplar er det rett og slett trivelig. De flott skålede skinnsetene har god sidestøtte og materialvalget er jevnt over bra. Børstet aluminium-imitasjonen ser bra ut som dashborddetalj, men det ville ikke vært feil med en smule polstring over resten - som består av hardplast. Det skinntrukkede rattet byr på et solid "ti på to"-grep.

 

Rattet er en detalj som klart skiller den knallrøde Multijet-dieselen med 17-tomsfelger fra den rimeligere bensinutgaven: 1,4-literen på 77 hestekrefter. Det meste er litt tammere i basisversjonen. Her er det stålfelger og -kapsler. Og de stoffkledde setene mangler den gode stabiliteten de påkostede skinnsetene byr på. Men skinnet bedrar delvis. For også den lille bensinmotoren byr på kjøreglede - og langt mindre støy i kupeen enn med dieselmotoren.

 

Plassmessig duger kupeen uansett modell. Takhøyden er god, og selv folk på 190 eller mer sitter bra foran. Baksetepassasjerer - i alle fall de som ikke er så mye over 180 - klarer seg også helt utmerket.

 

En sikker bil er Punto faktisk også blitt; dagen før lanseringen ble det kjent at bilen fikk fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. Til Norge kommer bilen trolig i mars. Prisene? Ikke klare ennå. Er Fiat-frelsen nær? Vi håper det.

 

[email protected]

 

 

Tekniske data

1,4 Dynamic (bensin)

1,9 Multijet (turbodiesel)

Motor:

R4, 1368 ccm, 8V

R4, 1910 ccm, 8V

Ytelse:

77 hk v/6000 o/min

130 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

115 Nm v/3000 o/min

280 Nm v/2000 o/min

Forbruk:

0,61 l/mil

0,57 l/mil

0-100 km/t:

13,2 sek

9,5 sek

Toppfart:

165 km/t

200 km/t

Dekkdimensjon:

175/65 R15

205/45 R17

Egenvekt:

1025 kg

1205 kg

Bagasjerom:

275 l

275 l

Pris:

Ukjent

Ukjent

Kommer:

Mars

Til våren (m. 120 hk)

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også