Det er visst ikke bare de japanske bilprodusentene som lot være å vise spennende nyheter på den nylig avholdte Frankfurt-messen, og heller sparer de til den kommende bilutstillingen i Tokyo.

Dette er for så vidt forståelig - Frankfurt-messen er enorm, og med svært mange verdenspremierer og andre spennende ting som fanger medias oppmerksomhet. Dermed blir det en tøff jobb å måtte kjempe om publikums og medias oppmerksomhet.

Delvis neste TT

Det har lenge vært snakk om at Audi skal komme med en kompakt coupé med kombihekk (en karosseriform som tradisjonelt kalles "shooting brake".) Samtidig vet vi jo at neste generasjon Audi TT er svært nær.

I Tokyo viser de begge deler i en og samme bil: her er Audi Shooting Brake Concept!

Markant front

Shooting Brake-konseptet er bygget på plattformen til den kommende TT (som kommer som Coupé neste høst, og som cab et år etter). Designen tar Audis nåværende formspråk enda et skritt videre - men selv om det lenge har ligget i kortene at framtidens Audi´er får et enda mer markant frontparti, må vi jo huske på at dette bare er et konsept - og at Audi også tidligere har vist konseptbiler med svært aggressiv front-design.

Den 4,18 meter lange, 1,84 brede og 1,35 meter høye 2+2-seteren har - som BMW Z4 Coupé og Porsche Cayman - bakluke hengslet i bakkant av taket. Innvendig skal det være god plass til to og grei plass til de to i baksetet; formen på taket og den høye hekken skal i følge Audi gi god takhøyde også bak. Dessuten hevder de at det også skal være akseptabel beinplass der bak.

Bagasjerommet skal også være både brukbart (takket være baklukekonstruksjonen) og relativt rommelig; den tar unna 255 liter til vanlig, og om du legger ned baksetene har du 730 liter å boltre deg på.

Magnet-dempere

Som nevnt er dette konseptet bygget på samme basis som neste Audi TT. Det har en blanding av velkjente konsern-hyllevarer og nyutviklede biter, stive festepunkter og foringer, og det er i all hovedsak laget i aluminium.

Konseptet har også noe Audi kaller "System Magnetic Ride" (i stedet for olje er støtdemperne fylt med en væske som skifter viskositet ved påvirkning av et elektromagnetisk felt. Dette gjør at støtdemperkarakteristikken kan endres elektronisk og under kjøring, ved at spenningen i det elektromagnetiske feltet endres.) Dermed kan man - i følge Audi - få optimal støtdempervirkning i alle situasjoner, og systemet skal ha svært kort reaksjonsevne.

250 hk og 4x4

Under skallet finner vi en velkjent kraftpakke: den 3,2 liter store V6´en som også finnes i toppmodellene av dagens TT og A3. Denne gir 250 hk og 320 Nm, og er paret med en tettsteget sekstrinnskasse og Audis quattro-system (firehjulstrekk.) Dette gjør at konseptet takler 0-100-sprinten på seks sekunder, og toppfarten er sperret på 250 km/t.

Foreløpig sies det ikke noe om eventuell produksjon av Shooting Brake. Men med tanke på konkurransen fra BMW og Porsche - og også den kommende Mercedes-Benz med omtrent samme karosserikonstruksjon - vil vi anta at det ikke er så lenge før også Shooting Brake blir tilgjengelig.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!