Nissans GT-R-modeller har historie tilbake til 1969, da modellen med internkode PGC10 ble introdusert. I nyere tid er det vel de ulike R-modellene som er best kjent gjennom diverse opptredener i filmer og ikke minst på gatebilarenaen; den nyeste (med internkode R34) ble introdusert i 1999.

Avansert

GT-R-modellene har alltid vært fulle av avansert teknologi, spesielt i de senere årene. Sammen med kraftige motorer og et avansert firehjulstrekksystem på de heftigste modellene har de også vært svært så kjørbare.

 

Fram til nå har GT-R-modellene vært derivert fra en ellers så standard sedan-modell. Og de har kun vært å få på det japanske markedet, med rattet på høyre side.

Kommer i 2007

Likevel har mange biler blitt eksportert - en del også ombygd til å ha rattet på "riktig" side - og her i landet er det etter hvert blitt en pen samling av de forskjellige modellene. (Det er også minst et par R34´er her i landet, hvorav minst en av de er registrert på norske skilter.)

Nissan fristet oss allerede i 2001, da de viste fram GT-R Concept i Tokyo. I 2003 kunne de fortelle at neste generasjon GT-R skulle komme i 2007. Og på årets Tokyo-messe skal de vise en bil som er svært nær produksjonsmodellen - GT-R PROTO.

Ny fra bunnen av

GT-R PROTO er den første GT-R som er designet fra bunnen av; coupéen er ikke videreutviklet fra en standardbil. Nøyaktig hva som befinner seg under skallet må vi nok vente litt før vi får vite, men vi vil jo anta at den har et svært avansert firehjulstrekksystem og ikke minst en diger, kraftfull, turbomatet motor.

 

I følge Nissan har GT-R PROTO fått svært gode aerodynamiske egenskaper, samtidig som racinggenene og det kraftfulle skal være godt synlig.

 

Av de detaljene vi har fått vite, kan vi nevne at den får ett digert luftinntak foran, og at den selvsagt får fire runde baklys - akkurat slik det skal være på en GT-R.

Marked: hele verden

Og det trengs nok, for i følge produsenten skal de for første gang selge GT-R verden over - og de hevder at den skal være konkurransedyktig mot de aller beste.

 

Som nevnt må vi vente enda litt før vi får vite detaljer og spesifikasjoner på den kommende GT-R. Men vi tror nok ikke vi tar for hardt i når vi sier at vi tror vi har all grunn til å glede oss.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!