MINITEST: MAZDA 5

OI, ENDA EN UNGE

Snusfornuftige familier som har ordnet seg en unge for mye har nå enda et bilalternativ å velge mellom: Mazda gir oss Mazda 5.

Sist oppdatert

Har du mer enn tre barn, har du et problem. Da må du nemlig ha en flerbruksbil og det er som alle vet ikke særlig moro. Men når du først har satt deg selv i denne situasjonen, gjelder det å gjøre det beste ut av situasjonen.

 

Da kollega Seemann Berg prøvekjørte bilen i mai (Vi Menn nr. 18), mente han Mazda 5 kunne bryne seg på Volkswagen Touran, som har solgt bra de siste par årene. Etter fem dager og nesten 500 kilometer med bilen er jeg også overbevist. Bilen står ikke noe tilbake for Touran, men det betyr ikke nødvendigvis at den vil selge like mye.

 

Hvis du skulle finne på å betale de 290 000 kronene som vårt testeksemplar koster, får du en Mazda 5 med 1,8 liters motor, sju seter og en såkalt Hashiri-pakke. De innebærer 16" lettmetallfelger, regnsensor, autolys, tåkelys foran, to ekstra høyttalere, mørktonede ruter og kjørecomputer.

 

Du får også en bil som ser ganske bra ut, til tross for at det er en MPV (Mazda mener den ikke er noen MPV, men det er den jo). Bilen ser litt personbilaktig ut, og den kjører også som en personbil. På veien oppfordrer den til rolig kjøring, men skulle du finne på å gasse litt, er ikke det noe farlig. Men med en høyt tyngdepunkt og lavt støynivå vil selv de ivrigste automatisk ta det litt med ro.

 

Motoren med sine 115 hestekrefter fungerer greit med en eller to i bilen. Med sju personer og full feriebagasje, derimot, ønsker man seg flere hestekrefter eller en dieselmotor.

 

Hovedpoenget med denne bilen er imidlertid ikke at motoren og kjøreegenskapene skal være i verdensklasse. Plassen er viktigere, og også der imponerer Mazda 5. 6 + 1 er slagordet til Mazda, og det betyr tre seterader med plass til to, og så kan man i tillegg ha et lite sete i midten på den andre seteraden, slik at det totalt er plass til sju personer. Bortsett fra det sistnevnte setet er det relativt god plass for selv høye personer.

 

Skyvedører på begge sider er praktisk og gjør inn- og utstigning vesentlig enklere enn på en del av konkurrentene. Jeg fant egentlig ikke noe nevneverdig negativt med bilen. Moren min, som har en vond arm, savnet armlene i passasjersetet foran, men bortsett fra det var vi såre fornøyd.

 

[email protected]

 

 

Tekniske data:

Mazda 5 1,8

Motor:

1798 ccm

Ytelse:

115 hk

Dreiemoment:

165 Nm

Egenvekt:

1470 kg

Bagasjerom:

112-857 l

Forbruk (EU-mix):

0,79 l/mil

0-100 km/t:

11,4 sek

Toppfart:

182 km/t

Pris:

Fra 259 900 kroner

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også