Monster er tidenes største og mest vedvarende Ducatisuksess. Ryktene om en avløser har versert i lengre tid, men så lenge dagens utgave selger bra, har ikke Ducati sett noen hensikt i å stresse fram en helt ny modell. Dessuten har intens modellpleie bidratt til at Monster står seg i den beinharde konkurransen.

 

For et par år siden ble S4R lansert; den sterkeste og mest avanserte Monsteren noensinne. Den har kvaliteter som står seg i konkurransen.

 

For å begynne med estetikken, har S4R de samme karaktertrekk som urversjonen. Ducati har imidlertid krydret utseendet med detaljer som får den til å se moderne ut. Enarmet bakhjulsoppheng, forgylt oppnedgaffel og doble karbonpotter er både vakkert og sportslig. Dristige farger, med røde felger og stålgrå bensintank med hvit stripe gir den en sint image. Etter en halv mannsalder har Monster fremdeles utseendet med seg.

 

Nydelig finish og påkostede detaljer gjør Monster S4R til en billedskjønn og lekker roadster. Under pen befordring har den sine begrensninger, men når den blir utfordret, er den grenseløst morsom.

Likevel er det ytelsene som gjør at vi omfavner den lille italieneren med et salig glis. V-twinen, som er identisk med drivverket som gjorde Ducati 996 til et R-ikon, gjør Monster til en veritabel sportsmaskin. På ekte R-manér leverer den kreftene med sporty progresjon og herlig vitalitet. Når turtellernåla passerer 4000, tømmes hele arsenalet av V-twin-krefter ut, og ekvipasjen formelig skyter av gårde. På enkelte sykler har man fornemmelsen av å bli lang i armene. Monster S4R er en slik sykkel...

 

Kjøreegenskapene er også supre. Den foroverlente sittestillingen, i kombinasjon med suveren fjæring, bidrar til presisjon og samspill som er fullt på høyde med det beste i R-klassen. Takket være kompakt konstruksjon og suveren gassrespons, sitter man med en fornemmelse av å ha sykkelen i sin hule hånd. - En klisjé, ja, men det er slik vi opplever Monster S4R.

 

Ducati Monster S4R er en liten og svært sporty roadster. Følgelig er den ingen utpreget langturssykkel. Føreren sitter greit, men vindbeskyttelsen er minimal. Den harde fjæringa sørger for at de fleste ujevnhetene forplantes til føreren. Akter man å legge ut på tur med Monster, bør ruten legges til et svingete veinett.

 

S4R er utvilsomt den beste Monsteren vi noensinne har kjørt, men den er også den mest kompromissløse. En R-sykkel, kamuflert som en roadster - rett og slett!

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: Kr 188 900/117 hk/181 kg

+ Motor/kjøreegenskaper

÷ Pris/komfort

= Kåpeløs R-sykkel

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!