VW Passat har allerede hatt sin nye sedan her i noen måneder. Den har solgt som hakka møkk; antakelig rundt 1300 når dette leses. 19. september er også sjette generasjon stasjonsvogn på plass. Den står normalt for 80 % av salget i Norge, og vil parkere sedanen på salgsstatistikken. Importør Harald A. Møller har satt opp 1800 biler fram til nyttår som et mål.

 

Løp og kjøp-syndromet er ikke unikt for stasjonsvognlandet Norge. Passat, i det tyskerne kaller Variant-versjon, er på verdensbasis solgt i et antall av 4,3 millioner.

 

Neste år er målet å selge hele 5000 Passat i Norge, hvorav 4000 stasjonsvogner - og åtti prosent diesel. Bestselgeren? Den ventes å bli TDi med 140 hk.

 

Men Passats kanskje største fordel er de enorme valgmulighetene kunden har. Fire utstyrslinjer finnes - Trendline, Comfortline, Sportline og Highline. I tillegg kommer en haug forskjellige motorer og girkasser, og på toppen av det ekstrautstyr så det rekker.

 

Velg og vrak mellom åtte bensinmotorer, fra 1,6-liters på 102 hk (snaut for denne relativt tunge vogna på nær 1400 kg!) og oppover til en 3,2-liters direkteinnsprøytet V6 som yter 250 hk. Tre dieselmotorer yter h.h.v 105, 140 og 170 hk.

 

De minste motorene har femtrinns manuell kasse som standard, de større sekstrinns. På toppen av dette kan du for utvalgte versjoner få 4motion og DSG-girkassen som ekstrautstyr.

 

I Tyskland rakk vi bare over to motorvarianter. 2,0 TDi og 2,0 FSI. Dieselens styrke og karakteristikk passet bilen best. Samtidig kan vi tenke oss at en 1,6-liters motor blir snaut for en innpå 1500 kilo tung bil. De få journalistslaskene som fikk kjørt V6 hadde alle store glis ved retur basen. Men så sto det ingen bilforhandler klar for å avkreve dem borti 700 000 kroner heller.

Masse plass

Vi har allerede presentert Passat grundig som sedan. Og bortsett fra karosseriet bak B-stolpen, samt vekten, er stasjonsvogna akkurat den samme bilen. Bakover er taket tidstypisk senket. Ikke praktisk, men det gir en mer sportslig linje sett fra siden. Sett bakfra synes vi den er litt identitetsløs, i den forstand at den like gjerne kunne ha vært en japaner.

 

Videre finner du den samme kvalitetsfølelsen, samme storbil-følelsen, samme høye vindsuset fra sidespeilene og samme understellet som stort sett funker godt, men som er vel mottakelig for dunkene fra veiskjøtene du finner på deler av Autobahn.

 

I forhold til forgjengeren er den 9,2 centimeter lengre, 7,4 centimeter bredere og 1,9 centimeter høyere. Og fremstår derfor som lavere. En optisk illusjon. Men fremfor alt fremstår den som en finere og mer påkostet bil enn forrige generasjon.

 

Vi flytter oss bakover, til den store forskjellen. Baksetet. Og enda mer - bagasjerommet. Det er på hele 603 liter (det forrige er på 495 - maksimal kapasitet er 1731 liter), noe som gjør Passat til en av klassens storsvelgere. Men nå skal det legges til at tallet også inkluderer hjulbrønnen, siden reservehjul er ekstrautstyr (og koster 600 kroner med stålfelg; 2050 kroner med lettmetallfelg).

 

I tillegg er rommet praktisk, med en gapkjeft av en luke, hvis kant stopper først to meter og fem centimeter over bakken. Du kan nærmest leie den ut som container i borettslaget! På Comfortline-modellen kan du også legge ned passasjersetet foran, og dermed få frigjort hele 2,9 meter i lengderetning. En Ikea-killer!

 

Forrige gang en Passat-modell ble sluppet, opplevde mange kunder irriterende problemer med for eksempel bremser og dørlåser. Fortsatt sliter importørens merkeverksteder med et rykte for å være svinedyre verstinger. Men Passat-kunder flest er åpenbart trofaste, og tilgir eller glemmer lett. Dessuten hevder produsenten at problemene nå er en saga blott. Vi får se.

 

Nye motorer gjør det vanskelig å sammenlikne direkte med gamle priser, men generelt sett øker de med noen få prosent. Sedanversjonene koster cirka 15 000 kroner mindre enn tilsvarende stasjonsvogner (hekken er tyngre og krever mer materiale enn bakparten på sedanen). Dieselbilene er også dyrere enn tilsvarende bensinbiler. Men med dagens pumpepriser sparer du fort noen høvdinger i året på oljebrennerne.

 

geir.svardal@hm-media.no

 

Seks generasjoner, fem stjerner

Første generasjon Passat kom i 1973, som kombicoupé og stasjonsvogn. De neste generasjonene varte i tidsrommet 1980-1988, 1988-1993, 1993-1997, mens femte generasjon Passat altså er blitt produsert fram til 2005. I EuroNCAPs kollisjonstest har nye Passat toppscore med fem stjerner for passasjersikring, samt fire av fem stjerner på området "beskyttelse av barn". På området "beskyttelse av fotgjengere" fikk den to av fire mulige stjerner.

 

Fører og passasjerer er beskyttet av spesialbygde stålkonstruksjoner, seks kollisjonsputer (hvorav de to fremste er totrinns), automatiske beltestrammere og aktive hodestøtter. På området aktiv sikkerhet har nye Passat blant annet elektronisk stabilitetsprogram og ABS-bremser med bremseassistent. På første generasjon Passat fantes det rullebelter, sikkerhetsrattstamme og tokrets bremsesystem.

Priseksempler:

Trendline 1,6 (102 hk):

266 880

Trendline 2,0 TDI (140 hk):

355 930

Trendline 2,0 TDI 4motion:

379 360

Comfortline 2,0 FSI (150 hk):

347 450

Comfortline 1,9 TDI (105 hk):

321 200

Comfortline 2,0 (170 hk) TDI DPF 6-trinns DSG:

410 220

Sportline 2,0 FSI (150 hk) 6-trinns tiptronic:

378 460

Sportline 2,0 TDI (140 hk) 4motion:

394 750

Sportline 2,0 TFSI (200 hk):

434 660

Highline 1,6 FSI (115 hk) 6-trinns tiptronic:

338 380

Highline 2,0 FSI (150 hk) 4motion:

397 150

Highline 3,2 V6 FSI (250 hk) 6-trinns DSG 4motion:

685 910

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!