SUBARU B5-TPH:

SUBARUS KRAFTFULLE FRAMTID

I Tokyo skal Subaru vise et framtidsrettet konsept – en hybrid med masse krefter under panseret.

Sist oppdatert

Vi har lenge savnet en dieselmotor i Subarus sortiment, men fram til nå har de holdt fast ved bensin-boxermotorene sine og stadig gjort disse sterkere, renere og gitt de penere og penere gange. Nå fortelles det at en dieselmotor er under utvikling, men det vil nok enda gå noen år før vi får kjøpt en bil med denne i.

Kraft-hybrid

Men Subaru kikker også i andre retninger. De fleste bilprodusentene ser nå ut til å satse stort på utviklingen av hybrider, og på den kommende Tokyo-messen melder også Subaru seg på i dette kappløpet.

Subaru har - i hvertfall på konseptbilen B5-TPH som de skal bruke som utstillingsvindu for teknikken - valgt å bruke hybridteknologien for å gi bilen skikkelig med kraft under panseret.

- Livlig akselerasjon!

Coupéen B5-TPH (TPH står for "Turbo Parallell Hybrid", og kombinerer en toliters, turbomatet boxermotor på 260 hk og 343 Nm, og en elmotor/generator som sitter mellom motoren og girkassa.

Elmotoren produserer 10 kW og 150 Nm, og sammen skal dette gi det Subaru kaller "en rimelig løsning for å gi kjøreentusiastene livlig akselerasjon og høyere topphastighet, men med eksellent drivstofforbruk og lave utslipp."

Batteripakken skal være svært effektiv, og lades til 95% av maksimal kapasitet på fem minutter. Elmotoren skal også både hjelpe til ved akselerasjon, ved cruising og ved bykjøring.

- Ingen forsmak

B5-TPH viser for øvrig en videreutvikling av Subarus nye formspråk, coupéen har firehjulstrekk og skal ha ålreite terrengegenskaper (bakkeklaringen er 20 cm), og den skal by på en artig kjøreopplevelse. Men produsenten er samtidig klar på at konseptet ikke skal være en forsmak på noen kommende Subaru-modell.

Mellomstadium, men

De aller fleste er vel fortsatt enige om at hybrider er et mellomstadium før brenselscellebiler eller noe annet skal overta. Men slik teknologien er i dag - og slik vi har fått oppleve at bilprodusentene har klart å sette teknologien ut i praksis, og fått det til å fungere svært godt - er det heller ingen grunn til å måtte sitte og vente på det framtiden vil bringe.

I følge Subarus pressemelding har de planer om å test-lansere en hybrid på det japanske markedet i 2007. Og en Impreza med hybridpakken vi har beskrevet ovenfor, med prestasjoner som klart overgår dagens STi, samtidig som den har lavt forbruk og pene utslipp, høres jo helt klart fristende ut. Vi gleder oss til å følge med videre!

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også