Tokyo Motor Show avholdes i månedsskiftet oktober/november, og Vi Menn skal selvsagt være til stede. Nå er jo Frankfurtutstillingen (som er verdens største bilutstilling) nettopp over, så det helt store premieredrysset kunne man kanskje ikke vente i Tokyo.

Men det ser ut til at mange bilprodusenter - og spesielt de japanske - har holdt av noen nyheter til denne messen. Årets Tokyo-messe er den 39. i rekken, og denne er tradisjonelt sett den viktigste bilmessen for de japanske bilprodusentene.

Hit i 2007

Mitsubishi vil altså vise fram den helt nye Outlander i Tokyo. Dette er riktignok den japanske versjonen, men den som kommer hit i 2007 vil høyst sannsynlig ha den samme designen.

Den nye Outlander blir 8,5 cm lengre, fem cm bredere og en cm høyere enn dagens versjon. Akselavstanden økes med 4,5 cm, og sporvidden foran og bak økes også. Dermed er basisen lagt for større innvendig plass, og mer komfortabel, stabil og voksen oppførsel på veien.

Sjuseter

Kundene av den nye Outlander får velge mellom fem og sju seter, i hvertfall på det japanske markedet. Vi loves et flottere og mer påkostet interiør enn i dagens modell, og den skal by på mer komfort og eleganse. Mer utstyr blir også tilgjengelig.

Den japanske Outlander leveres med en 2,4-liter på 170 hestekrefter, kombinert med en sekstrinns CVT-girkasse (ja da, CVT betyr at den er trinnløs, men på de aller fleste trinnløse girkassene på markedet er det lagt inn konstruerte trinn i systemet.)

ESP på plass

Firehjulstrekk har den selvsagt; et elektronisk kontrollert system som både fordeler motorkraft og legger på bremsene dit det trengs.

På de europeiske variantene vil også flere motor- og girkassealternativer bli tilgjengelig, og utstyrsnivået ellers blir også forskjellig fra den japanske versjonen. En ting er i hvertfall allerede sikkert: den får elektronisk stabilitetskontroll (eller ESP om du vil).

Teknologi fra EVO

Den nye plattformen som Outlander er bygget på, skal i følge Mitsubishi være langt stivere enn dagens. Dette bidrar også til å gjøre kjøreegenskapene bedre.

Mitsubishi forteller at den nye Outlander har fått låne mye teknologi fra Lancer EVO-bilene, og en konstruksjon bestående av mye aluminium (blant annet er taket laget i dette materialet) skal ha gitt den kjøreegenskaper som de hevder er aller best i klassen.

Så får vi bare vente og se hvordan den europeiske versjonen etter hvert blir. Med tanke på hvor bra dagens Outlander kjører, ser vi i hvertfall ingen grunn til å frykte det som kommer.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!