Bentley Continental GT har vært en stor suksess for Bentley så langt. Etter introduksjonen av bilen i 2003 har de bare solgt mer og mer av den vakre, kjappe og luksuriøse bilen - nok til å kunne finansiere nye modeller.

Flott basis

Med en twinturbomatet, seksliters W12 på 560 hk (ved 6100 o/min) og 650 Nm (ved lave 1600 o/min), kombinert med firehjulstrekk, byr bilen på prestasjoner i superbilklassen - og det uten at prisen har vært særlig avskrekkende.

Bentley har hele tiden sagt at det skal komme flere versjoner av denne bilen enn coupéen Continental GT, og tidligere i år kom firedørsutgaven Continental Flying Spur.

Luksus i høysetet

Og nå viser de også den åpne versjonen; Continental GTC. Den har fire seter, den har den samme motoren og det samme firehjulstrekksystemet som sine søsken, og den byr også på den samme høye kvaliteten og luksusfølelsen med store mengder treverk og skinn i interiøret. Og ikke minst; den har et stofftak som legges ned under et skinntrukket tonneau-cover.

Av praktiske detaljer kan vi nevne at taket - som naturligvis opereres helautomatisk - har en oppvarmet bakrute i glass, og at Bentley lover oss at bilen både skal ha "eksellent plass til både baksetepassasjerene og deres bagasje."

- Like bra med taket oppe som nede

- Vi hadde som mål å gi bilen en stil som er både moderne og elegant, men også å gi den det sportslige utseendet til en ekte høyprestasjonsbil, forteller Bentleys designsjef Dirk van Braeckel i pressemeldingen.

- Vi ville også forsikre oss om at Continental GTC ser like vakker ut med taket på som med taket nede, fortsetter han.

- Fin for nye kunder

Bentley-styreformann Dr. Franz-Josef Paefgen er også fornøyd med bilen:

- Den vil igjen åpne Bentley-merket for kunder som bare kjøper åpne biler, og den er jo også den logiske "neste bil" for våre eksisterende kunder, sier Dr. Paefgen i pressemeldingen.

Kommer neste år

Vi må bare gratulere Bentley med resultatet; dette er vakkert!

Selv om Continental GTC ikke er like kjapp som de to lukkede versjonene, skal man ikke klage. Toppfarten er 304 km/t, og vi antar at 0-100-akselerasjonen går unna på drøye fem sekunder.

Bilen kommer for øvrig på markedet neste år.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!