MITSUBISHI LANCER EVO IX WAGON:

EVO FOR FAMILIEN

I dag startet salget av stasjonsvognutgaven av Mitsubishi Lancer EVO IX i Japan.

Sist oppdatert

Å si at Mitsubishi Lancer EVO-modellene er morsomme, vil være en kraftig underdrivelse. Med et svært avansert firehjulstrekksystem og en heftig turbomotor under panseret, er rallyklonene blant de aller raskeste bilene på offentlig vei.

EVO IX kommer hit

Den europeiske varianten av den foreløpig siste Lancer EVO-versjonen - nummer ni, eller IX som det heter på Lancer EVO-språket - skal vises i Frankfurt om en uke, og den kommer hit til landet mot slutten av året.

Med en turbomatet toliter på 265 hk, sekstrinns manuellkasse, et understellsoppsett konstruert for lek og moro og ikke minst det avanserte firehjulstrekksystemet, tror vi nok dette kan bli moro.

280 hk

Men om du har lyst på en EVO IX, og samtidig trenger litt mer bagasjeplass enn det sedanen kan tilby, kan det være interessant å høre at salget av en stasjonsvognversjon av bilen nå har startet i Japan.

Japanerne har - på grunn av litt andre utslippskrav - en enda heftigere motor enn det vi får i EVO IX. Den yter 280 hk ved 6500 o/min, og kombinert med samme firehjulstrekksystem som sedanen (med aktive differensialer som du selv kan overstyre om du kjører på snø, asfalt eller grus) tror vi nok dette er en relativt grom barnevognfrakter.

Recaro og aluminium

Interiøret preges av dype Recaro-bøtteseter foran, og alle setene er dekket av skinn og alcantara. Lårstøtten i forsetene er riktignok litt lavere i stasjonsvogna enn i sedanen, for å gjøre inn- og utstigning litt enklere. Bilen sluker 530 liter bagasje, og om du vil kan du selvsagt legge ned det 40/60-delte baksetet for å få mer plass.

For å gi den rette sportslige oppførselen på veien - og for å stive opp karosseriet - har stasjonsvogna fått flere oppstivende elementer. Panseret og forskjermene er i vektbesparende aluminium, og selvfølgelig er støtfangere og sideskjørt i samme stil som det sedanen har på plass.

Bare 2500 eksemplarer

Det hele avrundes av en diger hekkvinge, 17-tommers Brembobremser med firestemplede kalipere foran og 16-tommere med doble stempler bak, og 17-tommers felger med 235/45-dekk rundt om.

Høres ikke dette vel og bra ut? Vi må imidlertid strø litt salt her: EVO IX Wagon skal bare selges i Japan, og den skal bare bygges i 2500 eksemplarer fram til produksjonen slutter i desember.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 07/09 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også