Alle med følelser for bil og kjøring kjenner vel til Col de Turini, det mest berømte partiet i Rally Monte Carlo. Mer enn tjue kilometer med buktende asfalt, som slynger seg opp til den 1607 meter høye toppen.

 

De smale og svingete veiene, med loddrette stup bare centimeter fra hjula, er ikke noe for førere med dårlig hjerte. Enda farligere er alle turistene, de gale syklistene og ikke minst de lokale heltene som tror de er Sébastien Loeb på vei mot enda en seier.

 

Men ikke noe av dette så ut til å plage Porsche, som brukte veistubben for å presentere den nyeste 911-varianten - den firehjulsdrevne Carrera 4.

 

Dagens 911, med internkode 997, er en mye bedre bil enn forgjengeren. 996 var litt amerikanisert, og med sitt overvektige utseende minnet den om en atlet som hadde sluttet å trene.

 

Den nye 911 har et barskere design, og Carrera 4'ens bredere bakhjul - 295/35-18 på standardmodellen og imponerende 305/30-19 på den kraftigere Carrera 4S - dytter skjermbuene 44 millimeter lenger ut. Disse kraftige skuldrene gir den et mer muskuløst utseende.

- Handler mer om veigrep enn sikkerhet

De firehjulsdrevne 911'ene er også tilgjengelige med de samme motorene som de bakhjulsdrevne versjonene: den mer enn adekvate 3,6-literen som gir 325 hk og 370 Nm, og den briljante 3,8-literen med 355 hk og 400 Nm.

 

Det flotte med disse kreftene handler ikke så mye om akselerasjon fra stillestående og høy toppfart, men hvor fantastisk brukbart det er gjennom hele turtallsskalaen og gjennom alle girene. Takket være den avanserte ventilstyringen har du masser av kraft allerede fra lave turtall, og på Col de Turini får jeg virkelig kjenne hvor fleksible disse maskinene er.

 

Porsche sier fortsatt ikke noe om når de kommer med en girkasse av DSG-typen, men jeg gleder meg enormt. Manuellkassen er en fryd å bruke, men jeg blir bare mer og mer frustrert av Tiptronic-kassen; den passer ikke til noen av motorene, og sjalteknappene på rattet er noe træl.

 

Da er det til gjengjeld lite å utsette på firehjulstrekksystemet.

 

- Porsches 4x4-system handler mer om veigrep enn om sikkerhet, har rallystjernen og kjøreegenskap-guruen Walter Röhrl uttalt. Vi mener for øvrig at det er to sider av samme sak.

Systemet er i hovedsak plukket rett over fra 996; en viskositetskobling gjør at mellom fem og førti prosent av kreftene fordeles til forhjulene. De firehjulsdrevne variantene veier bare 55 kilo mer enn tohjulstrekkerne; 45 av disse er tekniske komponenter og resten er karosseri og hjul.

Som bakhjulstrekker, bare bedre

Hadde det ikke vært for den lille "4"-logoen på hekken, ville det vært vanskelig å vite at denne bilen trekker på alle fire, i hvert fall under ordinære kjøreforhold. Styringen er fortsatt perfekt vektet, og det er ikke noe som forstyrrer tilbakemeldingene til føreren. Bare i lave hastigheter, som ved parkering, merkes det at bilen er litt mindre manøvrerbar enn de tohjulsdrevne søsknene.

 

Ute på Col de Turini er historien en annen. PASM-lampen - som indikerer at antiskrenssystemet jobber - lyser stort sett hele tiden, mens bilen katapulteres fra den ene hårnålssvingen til den neste. Den raspende motorlyden slår tilbake fra fjellveggen. Jeg beveger knapt rattet mens jeg guider bilen gjennom svingene, uten antydninger til understyring.

 

I de skarpere svingene, som Col de Turini er mest kjent for, viser bilen en litt annen oppførsel. Nesen trykkes utover, som en påminnelse om den ekstra vekten der foran som selv ikke de stivere fjærene og stabstagene kan fjerne.

 

Men likevel, Carrera 4S gir føreren betryggende inspirasjon. Heftig akselerasjon ut av svingene, PASM som jobber, kreftene som mates til forhjulene for maksimalt grep, men aldri noe riving i rattet. Stup inn i svingen, gå hardt på ekstrautstyrs-keramikkbremsene, napp den ned i andregir, sving inn, sikt mot apex, smell gasspedalen i gulvet og bli skutt ut av svingen som en champagnekork - akkompagnert av den herlige, bjeffende og hese eksoslyden.

 

Berusende? Dette er Nirvana på hjul.

 

Tekniske data

Porsche 911 Carrera 4

Porsche 911 Carrera 4S

Motor:

B6, 3596 ccm

B6, 3824 ccm

Ytelse:

325 hk v/6800 o/min

355 hk v/6600 o/min

Dreiemoment:

370 Nm v/4250 o/min

400 Nm v/4600 o/min

Forbruk (EU-mix):

1,13 l/mil

1,18 l/mil

0-100 km/t:

5,1 sek

4,8 sek

Toppfart:

280 km/t

288 km/t

Dekkdimensjon:

235/40 ZR18 foran, 295/35 ZR18 bak

235/35 ZR19 foran, 305/30 ZR19 bak

Egenvekt:

1450 kg

1475 kg

Bagasjerom:

105 l

105 l

Pris:

Ikke klar

Ikke klar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porsche Cayman S:

Mer enn Boxster-coupé

Ute av syne, men godt hørbart, bjeffer den flate sekseren til live. Et hardkantet skrik som minner mye om den originale luftavkjølte motoren som gjorde Porsche berømt. Føreren smeller høyrefoten i gulvet og drar gjennom girene før bilen kommer til syne. Der ser vi den. Den skinnende sølvgrå lakken glimrer under en like skinnende blå himmel. Dekkene skriker i protest idet Porsche-testføreren legger igjen perfekte gummirøykskyer rundt testbanen og etterlater en herlig duft av misbrukte dekk og bremseklosser.

 

Det hele var en perfekt koreografert akt for å vekke vår journalistappetitt på en av årets aller mest spennende biler. Dessverre er det en stund til vi får prøve den. I mellomtiden får vi hygge oss med teknikken.

 

Jo da, Cayman S er basert på Boxster. Men mye arbeid er nedlagt for å gi den en egen personlighet. Den skal være mer enn en Boxster med tak, og den deler bare 40 % av komponentene med den åpne bilen.

 

3,2-literen er forstørret til 3,4 liter, og resultatet er 295 hk ved 6250 o/min, og 340 Nm. Dette gir hyggelige 220 hk pr. tonn. Motoren har også fått Porsches Variocam-system, som hele tiden varierer innsugs- og eksosventilstyringen. Motoren er koblet til bakhjulene via en sekstrinns manuellkasse eller en femtrinns Tiptronic-automat, men ryktene vil ha det til at en DSG-kasse kommer i 2007.

 

Når motoren skohornes ned i en bil som bare veier fem kilo mer enn Boxsters 1335, tviler vi ikke på Porsches antatte toppfart på 275 km/t eller 0-100-tiden på 5,4 sekunder.

 

Boxster-understellet er gjennomgått, og er blitt strammere og kraftigere. Dessuten er Porsches antiskrenssystem og aktive støtdempersystem omprogrammert for å gi en enda mer dynamisk kjøreopplevelse.

 

De ytre målene er felles med Boxster, og bilen arver også en del av karosseriet. Men den har fortsatt et helt eget utseende. Den kurvede taklinjen gir brukbart med plass til hodet, og hekken minner om Porsches legendariske 904-racer. Interiøret er velkjent og tradisjonelt Porsche. Toseteren byr dessuten på overraskende god plass, også til bagasjen.

 

Porsche skryter av hvor stiv Cayman-strukturen er, og sier at de har perfeksjonert understellet til minste detalj. Så har da også Walter Röhrl allerede kjørt Nürburgring på 8 minutter og 11 sekunder; sju sekunder raskere enn Boxster og fire sekunder raskere enn 911 Carrera!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!