Mitsubishi satser stort på utvikling av elmotordrevne biler. På den japanske øya Shikoku arrangeres det hvert år et billøp for elbiler, og til årets løp stiller Mitsubishi med en Lancer Evo.

Ribbet

Lancer EVO EV er basert på EVO IX, som kommer hit mot slutten av året. Som sin bensindrevne søster er også EVO EV firehjulsdreven, men den er relativt ribbet:

Bensintanken er borte, girkassen er borte, differensialene er borte, og mellomakselen og drivakslene er borte. Og i stedet for en heftig turbofirer under panseret har den en 50 kW og 550 Nm sterk elmotor plassert på innsiden av hvert hjul. Dette tilsvarer 68 hk på hvert hjul. Og der firehjulstrekk-komponentene var før, er det i stedet plassert batterier.

Firehjulstrekk

Mitsubishi kaller teknologien for MIEV - som står for Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle. Med andre ord dreier det seg om å plassere elmotorene ute i hjulene, i stedet for å ha en stor elmotor som kreftene fordeles ut ifra.

Dette skal gi utslag i mindre effekttap gjennom drivverket og mer kraft på hjulene, vekten blir lavere og det frigjør plass. Bremsene er integrerte i motorene, og de har også klart å få det til å fungere på styrende hjul - og dermed kan systemet brukes i en firehjulstrekker.

Optimal fordeling

Nå er dette riktignok ikke noe nytt; vi har tidligere sett både konseptbiler og konsept-plattformer som er bygget på samme måten. Men vi synes likevel det er veldig spennende. Tenk så mange fordeler det gir å ha en egen motor på hvert hjul!

Elmotorene fordeler både drivkrefter og bremsekrefter individuelt, og gjør det dermed enklere å gi optimal fordeling under alle forhold enn med konvensjonelle differensialer.

Kommer i 2010!

Denne monteringen av elmotorene kan jo også kombineres med en konvensjonell forbrenningsmotor (i en hybrid) eller en brenselscellebil. Mitsubishi hevder at det er neste generasjon elbil vi her ser, og de skal ha en tilsvarende bil for salg i 2010.

El-EVO´en har fått godkjenningspapirer som gjør at Mitsubishi både kan delta i elbilløpet og teste bilen på offentlig vei. Den skal dermed være en del av utviklingsarbeidet både når det gjelder høyeffekts-elbiler, hybridbiler og brenselcellebiler. Mitsubishi har som mål å bygge miljøvennlige biler som er like bra eller bedre enn bensinbiler på prestasjoner og på kjørbarhet.

EVO´en er riktignok ingen ekstrem racerbil - selv om utseendet med stylingsettet og 20-tommers hjul med 255/30-dekk kanskje kan vitne om noe skikkelig gromt. Den veier 1590 kilo, og toppfarten er 180 km/t. Noen akselerasjonstall skulle vi gjerne ha sett, men det får vi visst vente med til bilen er testet litt grundigere.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!