Å cruise av gårde i 170 km/t i Jaguar XJ-salongen er lite krevende og svært behagelig. Jeg har alle de komfortelementene jeg kan ønske meg, holder en avdempet samtale med min sidemann, og den eneste lyden som bryter inn er litt brumming fra dekkene og litt vindsus i området rundt speilene.

 

Det er ikke rart jeg trives. Jaguar XJ byr på noe av det ypperste innen kombinasjonen av komfort, kjøredynamikk og ytelser. Og draget, spesielt i mellomregisteret, er herlig kraftig - som seg hør og bør i en britisk, elegant og sportslig luksussedan. Så langt ingen overraskelser. Dette er som det skal være.

 

Hele morgenen er XJ'en blitt kjørt skikkelig hardt på herlige, portugisiske, svingete veier, og nå viser kjørecomputeren at vi har et snittforbruk på en liter på mila! Takk til Jaguars 2,7-liter store, twinturbomatede diesel-V6.

 

Jaguar sier selv at de kom sent inn på dieselmarkedet. S-Type skulle egentlig hatt dieselmotor allerede ved introduksjonen i 1999, men dette ble stoppet på grunn av en noe kortsiktig ledelse den gang. Det var da, dette er nå.

 

Dieselmotoren kjenner vi fra før; den er resultat av et samarbeid mellom Jaguar-eier Ford og PSA-gruppen. Den sitter foreløpig i S-Type, Land Rover Discovery, Range Rover Sport og Peugeot 607. Men det er her i XJ motoren virkelig hører hjemme. Den er en herlig samling av avansert teknologi, og i kombinasjon med en sekstrinns ZF-automatkasse lovet Ford-folket oss at den 207 hk og 435 Nm sterke motoren skulle gi en svært behagelig kjøretur. Det kunne vært markedsføringsprat, men pakken levde opp til forventningene og vel så det. Så mye kraft, både i bunn, i mellomregisteret og på topp - og det leveres med velbehag!

 

I tillegg besørger mengder av støydempende materialer og elektronisk styrte motorfester at motorlyd og vibrasjoner er på et minimum. Og resten? Her er konklusjonen klinkende klar: Bilen er ganske enkelt briljant!

 

 

Tekniske data: Jaguar XJ 2,7D

Motor:

V6, 2722 ccm

Ytelse:

207 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

435 Nm v/1900 o/min

Forbruk, EU-mix:

0,67 l/mil

Bagasjerom:

470 l

Egenvekt:

1659 kg

0-100 km/t (fabrikk):

8,2 sek

Toppfart:

227 km/t

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!