EKSTREM CITROËN C2:

EKSTREM C2 TIL 1,3 MILL

Den britiske bilmodifiseringsspesialisten SQ Plus har bygget en Citroën C2 ulikt alt du noensinne før har sett.

Sist oppdatert

Citroën C2 er en morsom liten bil, i hvertfall i de mer motoriserte versjonene. Selv om vi ikke akkurat er verdens største tilhengere av den halvautomatiske SensoDrive-girkassa den leveres med, byr bilen både på artige former og ikke minst kjøreglede.

Selv om C2 har et spennende ytre allerede fra fabrikk - og da spesielt med stylingsettet på de sprekere VTR- og VTS-modellene - og den er også blitt et yndet stylingemne i en del kretser.

15 780 watt

Nå har den britiske Citroën-organisasjonen fått bil-multimediaanleggbyggerne hos Manchester-baserte SQ Plus til å ta for seg en C2 VTR, og resultatet er ganske enkelt ekstremt.

Multimediaanlegget er ekstremt nok i seg selv: åtte subwoofere, 20 andre høyttalere, 11 forsterkere på til sammen 15 780 watt, en og annen lcd-skjerm - alt med Alpine-biter - fyller hele bilen. Bare bitene i seg selv koster rundt 265 000 kroner, og da er det ikke rart at SQ Plus har satt inn en haug med blå neonlys for å gjøre det synlig.

Sitter i midten

For å frigjøre mer innvendig plass - til stereoanlegg, ikke til folk! - har de kuttet bort hele sentertunnelen. Dette fjerner jo en viktig, oppstivende struktur, men ga til gjengjeld stereogutta en mulighet til å sette førerbøttesetet i midten (som på en F1-bil.)

Rattet er som vi ser byttet ut med en flystikkeliknende sak, sidespeilene er fjernet og erstattet av to små kameraer som viser det som skjer utenfor bilen på et par lcd-skjermer i midtkonsollen, og et hekkmontert kamera - selvsagt fulgt av en ny lcd-skjerm erstatter det innvendige speilet.

Lakk til 180 000 kroner

Utvendig er C2´en heller ikke akkurat standardvare. Et widebody-sett fra Cituning gir den mildt sagt kraftige skjermer, og nye sideskjørt, støtfangere og en ny hekkvinge er også på plass.

Dette krydres med 20-tommers kromfelger, fjæringen er erstattet med luftfjæring, og så har vi jo lakken, da: sølvgrått kan være kjedelig, men med litt airbrush-pynt så forsvinner jo bilen ikke akkurat på parkeringsplassen. Pris for lakk-moroa? 180 000 kroner

Pris: 1,3 millioner!

-Vi hadde som mål å bygge en helt utrolig bil, basert på en bil folk kan kjenne seg igjen i og som folk har råd til, sier SQ Sport-sjef Phil Leach i pressemeldingen.

Totalt har denne bilen kostet 108 000 britiske pund, eller nærmere 1,3 millioner kroner etter dagens kurs. Til sammenlikning koster en standard-VTR rundt 120 000 kroner i Storbritannia.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 19/08 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også