Representanter for de tre merkene satte seg en dag ned og fant ut at de skulle lage en felles liten bil. Markedet for så små biler er nemlig ikke veldig stort, så da kunne denne typen markedstilpasning være veien til lønnsomhet, tenkte man.

 

De tre produsentene hadde en intern designkonkurranse, og Toyotas alternativ vant. Bilen er utformet slik at man lett kan bytte ut visse elementer for å skape tre ulike identiteter. Kun påskrudde deler som panser, skjermer og frontfanger er forskjellige. Dermed kan de tre bilene produseres på samme samlebånd, men har likevel nok designforskjeller til at de representerer hvert sitt merke.

 

Bilen(e) heter Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1, og skal inn i et segment der det knapt selges biler i Norge. I hvert fall fram til nå.

Nytt segment

Toyota har utviklet en helt ny motor til den lille bilen. Mange vil antakelig bli forundret når de får høre den tresylindrede tassen komme bankende, for den høres bedre enn tilsvarende firesylindrede maskiner. Den byr på 68 hk og 93 Nm, og det er tilfredsstillende i en såpass liten bil. På sikt vil den også fås med en firesylindret diesel på 1,4 liter, med 55 hk og 130 Nm.

 

Du har to girkasser å velge mellom: en femtrinns manuell og en femtrinns halvautomat - Citroëns automatisk styrte manuellkasse.

 

Vi har kjørt de forskjellige variantene, og vi synes den gode gamle løsningen passer best. Vi tror også den kommer til å selge mest. Hvilken er det vi snakker om? 1-literen, med tradisjonell stikke rett opp av gulvet.

 

I bruk er bilen faktisk svært morsom. Den er til dels kjapp, og den skaper interesse. I hvert fall så lenge den er ny. På veien oppfører den seg langt bedre enn man venter av en såpass liten bil. Men se på hjulene. Særlig bakhjulene. De sitter omtrent bakenfor bilen, og det er selvfølgelig takket være den lange akselavstanden at storbilfølelsen kommer. Med et greit dreiemoment og akkurat passe med muskler er bilen helt fin opp til 150 km/t. Det vil si at den på ingen måte blir noen sinke under norske forhold.

 

Komforten er det heller ikke mye å si på, bortsett fra at 3-sylinderen jobber relativt høylytt. Plass er det mer enn nok av, både foran og bak. Men du må velge mellom baksetepassasjerer og bagasje.

To av den til Norge

Toyota har hele tiden sagt at de skal selge bilen i Norge. Citroën har vært litt usikre, men har kommet på banen med et ja i disse dager. Peugeot sier at de for tiden ikke har noen planer om å selge 107 i Norge. En av årsakene er at de heller satser på 1007.

 

Av en eller annen grunn tror alle billeverandører at små og billige biler vil slå an blant unge og urbane mennesker. Slike antakelser har fram til nå slått feil hver eneste gang. Bilene ender som regel med å bli motorisert handlevogn for pensjonistpar. Det skal derfor bli spennende å se hvordan det går med Citroën C1 og Toyota Aygo. C1 kommer til Norge mot slutten av året, og Aygo følger etter i første kvartal 2006.

 

Citroën skal visstnok ha rundt 125 000 kroner for en tredørs modell. Toyota kommer kun til å selge femdørsversjoner i Norge. De antyder en startpris på 139 000 kroner for en enkel variant. Når du plusser på det du ønsker av utstyr, risikerer du å tippe over 150 000-streken. Først når bilene kommer på markedet er det mulig å sammenlikne direkte. Men i disse tilfellene har det lite for seg å velge kvalitet fremfor pris; bilene er jo som nevnt laget av de samme menneskehendene, og holder eksakt samme kvalitet. Det eneste du trenger å bestemme deg for, er hvilket merke du vil ha i grillen.

 

 

Tekniske data

1,0 bensin

1,4 diesel

Motor:

R3, 998 ccm, 12V

R4, 1398ccm, 16V

Ytelse:

68 hk v/6000 o/min

55 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

93 Nm v/3600 o/min

130 Nm v/1750 o/min

Forbruk:

0,46 l/mil

0,41 l/mil

0-100 km/t:

14,2 sek

15,6 sek

Toppfart:

157 km/t

154 km/t

Dekkdimensjon:

155/65 R14

155/65 R14

Egenvekt:

790-890 kg

890 kg

Bagasjerom:

139-751 l

139-751 l

Førsteinntrykk:

Spennende hvis riktig pris

Spennende hvis riktig pris

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!