I august 2002 lanserte Volkswagen den kraftigste Golf´en noensinne; R32 (basert på fjerde generasjon Golf) med en 3,2-liters V6 under panseret som pumpet ut 241 hk og 320 Nm.

Den hadde permanent firehjulstrekk, gjorde 0-100 km/t på 6,6 sekunder, og toppfarten var 247 km/t. Men den ble bare bygget i en begrenset periode, og selv om den solgte tre ganger så mye som Volkswagen hadde regnet med, ble den fortsatt forbeholdt de få.

Nå viser Volkswagen den nye generasjon R32, basert på dagens Golf-generasjon. Denne skal vises til publikum for første gang på den 59. Frankfurt-utstillingen, 15.-25. september.

3,2 liter, 250 hk

Da det ble kjent at VW Passat skulle få en 3,6-liters V6 med 280 hk under panseret, beregnet for det amerikanske markedet, hadde vi naturligvis håpet at denne motoren også skulle finne veien inn i Golf. Men foreløpig ser det ut til at VW-ingeniørene synes den 3,2 liter store direkteinnsprøytede FSI-motoren er tilstrekkelig.

Og ja da, vi skal ikke klage på de tekniske dataene: 250 hestekrefter har den, nok til å sende den firehjulsdrevne Golf´en fra stillestående til 100 km/t på 6,2 sekunder og gi den toppfart på 250 km/t. Du kan - som også i Golf GTI - velge mellom en sekstrinns manuellkasse eller en sekstrinns DSG-kasse, og om DSG´en fungerer like godt med denne motoren som den gjør i GTI så er i hvertfall ikke vi i tvil om at det kan være greit å droppe den tredje pedalen.

Diskret?

Selvsagt er R32´en prydet med R32-logoer foran og bak. En ny grill med aluminiumsdetaljer er på plass, den har tre digre luftinntak i frontfangeren, den har nye og dypere sideskjørt og en mer kraftfull støtfanger bak med utsparringer til de to runde eksosstussene.

18-tommers, tjueeikede felger med 225/40-dekk er standard, og bak disse kan vi skimte de 345 millimeter store skivene (310 mm bak) med blålakkerte kalippere. Og ja, selvsagt er også understellet tilpasset den sporty karakteren; bilen ligger 20 millimeter nærmere bakken enn en standard-Golf, og hjulopphenget skal være innstilt for lek og moro.

Sporty innredning

Innvendig har R32 fått en eksklusiv og sporty innredning. Dype sportsseter i skinn preger interiøret, og bilen har spesielle instrumenter og pynt som aluminiumspedaler, sportsratt med perforert skinn der du holder og girkule i skinn.

R32 får en omfattende standardutstyrspakke, med blant annet fullt klimaanlegg, stor stereo med ti høyttalere, tyverialarm, bi-xenon-lamper og masse annet.

Salget av R32 starter allerede 19. august i Tyskland, og de første kundene vil få sine biler i slutten av september. Men vi må nok vente litt til før bilen kommer hit til landet - om den da kommer. Prisen blir uansett ikke spesielt lav; med tanke på at det jo er motoren som står for store deler av avgiftene her i landet, og siden en tilsvarende motorisert Passat koster fra 650 000 kroner, vil vi anta at den i hvertfall ikke blir noe billigere.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!