Åttende generasjon Honda Civic skal vises til publikum på den store Frankfurt-utstillingen i høst, 15.-25. september. Honda har nå sendt ut de første bildene og den første informasjonen om bilen, og bilen ser ut til å både bli tøffere, mer påkostet og mer sporty enn forgjengeren.

De utvendige linjene er friske, og både den særegne fronten og hekken, og profilen, er nye takter fra Honda. Dette gjør også at bilen skiller seg fra mengden. Også innvendig er det friske linjer som dominerer,

- Helt nytt

- Den nye Civic blir et helt nytt Civic-konsept, sier Tom-Fredrik Rygh hos den norske Honda-importøren. - Men samtidig går den tilbake til det opprinnelige Civic-konseptet, ved å være en sporty og kjøreglad bil, fortsetter Rygh.

Dagens Civic-modell har ikke akkurat vært noen storselger, selv om vi - hver gang vi har kjørt bilen - har sittet igjen med en positiv opplevelse. Den er både praktisk og småsporty, og et trivelig bekjentskap.

Rommelig

- Den nye Civic har god innvendig plass, på tross av den sporty profilen. Den byr også på en del praktiske elementer, som at baksetet enkelt felles ned i gulvet med ett håndgrep, og dermed gi et helt flatt og digert lasterom, på samme måte som i Jazz og FR-V, sier Rygh.

Bilen er 65 millimeter bredere enn dagens versjon, mens lengden og høyden er redusert med 35 millimeter. Bagasjerommet tar unna 485 liter; mye til å være en bil i denne klassen - mye mer enn for eksempel Ford Focus og VW Golf. Også sporvidden har økt kraftig, med bedre kjøreegenskaper som mål.

- Litt premium

Samtidig som bilen blir mer sporty, vil Honda at den også skal klatre på rangstigen. - Den blir nok ingen direkte Corolla-konkurrent, sier Rygh, - men havner et sted mellom Toyota Corolla og Audi A3. Med andre ord skal den både kombinere det komfortable og det sporty med høy opplevd kvalitet.

Når bilen kommer på nyåret kan kunden velge mellom tre motorer; en 1,4-liter med 83 hk og 119 Nm, en 1,8-liter med 140 hk og 174 Nm, og en 2,2-liters dieselmotor med 140 hk og 340 Nm. Med sistnevnte gjør bilen 0-100 km/t på 8,4 sekunder, og den drikker 0,51 liter på mila. Alle motorene er kombinert med sekstrinns manuellkasser, mens en sekstrinns automatkasse også er tilgjengelig med bensinmotorene.

Dette bidrar jo også til at Civic havner i et litt høyere segment enn der den tidligere har vært - de store motorene drar jo opp prisen.

Sikker

Også Honda har sett viktigheten av sikkerhetsutstyr som ESP (eller VSA på Honda-språket) og utstyrer Civic med dette som standard. I tillegg finner du selvsagt ABS-bremser og en haug med kollisjonsputer.

Vi gleder oss!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!