Vi kan ikke skjønne dem som synes dieselmotorer er noe herk. "De knatrer så fælt," sier de. Jo da, noen dieselmotorer har en hard gange. Noen av dem knatrer også. Men med moderne teknologi behøver de ikke knatre i hele tatt. "De har så kjedelig motorkarakteristikk." Ja, noen dieselmotorer har ikke perfekte kraftutviklingskurver, men det finnes også mange eksempler på det motsatte.

 

"De soter og de stinker." Jo da, noen gamle dieselmotorer legger igjen svarte skyer. Men ikke de nye. Dessuten tar partikkelfiltre hånd om de usynlige, men skadelige småpartiklene. At diesel lukter mindre godt, og at pumpene noen ganger er grisete, det kan vi da takle!

 

Volvos omarbeidede, femsylindrede oljebrennere er eksempler på det vi vil kalle gode, moderne dieselmotorer. Den kraftigste, som bærer navnet D5, gir 185 hk og 400 Nm, og drar nydelig fra tomgang til turtallssperra et godt stykke inne i rødsonen. Krefter er det nok av, og spesielt XC90 har hatt godt av de ekstra kreftene i forhold til den utgående D5-motoren. Sammen med et omarbeidet 4x4-system (som hele tiden sender noe kraft til bakhjulene), og de nye sekstrinnskassene som snart blir å få kjøpt, må vi si at dette er en virkelig flott bil.

 

Høyere turbotrykk og forbedrede luftstrømmer gjennom hele motoren gir enda penere gange, enda mer effekt, og enda renere utslipp.

Den samme motoren blir også å få i S60, V70 og XC70, og en kjøretur i S60 viste at begrepet "dieselpurke" bør fjernes fra vokabularet. Bilen er for myk til å være noen racerbil, men du verden som det drar! Støy? Nei. Motorens gange og lydbilde, samt god isolering gjør at dieselknatring blir et ikke-tema.

 

På grunn av mer effekt vil prisene på Volvo med stor diesel stige noe. Men våre svenske venner tilbyr også to svakere 2,4-litere: "D" med 126 hk og 300 Nm, og "2,4D" med 163 hk og 340 Nm.

 

Så en liten melding til dere som synes diesel er for traktorer og anleggsmaskiner: Prøv en moderne dieselmotor!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!