Roadstertrenden er i ferd med å gjøre seg gjeldende, også i cruisersegmentet. Etter mange år, der svulstig nostalgistil har dannet normen for all cruiserestetikk, skjer det en klar vridning i sportslig retning.

 

Selv om det fremdeles er snakk om tilbakelente sykler med høyt styre og fremflyttede fothvilere, stiller de med visuelle og tekniske ingredienser som gir dem en barskere utstråling. Suzuki Intruder M800 er en slik sykkel. Mens cruisere flest stiller med forkrommet pondus, har M800 en smekker og relativt spartansk design.

 

Den ser ikke ut som verdens mest bekvemme cruiser, men skinnet bedrar. Behagelig polstret sete og fint forhold mellom styre og fothvilere gir en avslappende ergonomi som funker utmerket på tur. Selv om fjæringen er fast, takles ujevnhetene komfortabelt.

 

Ser vi bort fra passasjersetet - som er å betrakte som en befordringsmessig nødløsning - byr Suzukien på komfort som kan konkurrere med de fleste artsfrendene.

 

SPORTSLIG: Utseendet bærer bud om sportslige egenskaper. Bortsett fra at fothvilerne tar nedi lenge før egenskapene melder pass, har Intruder sine svingmessige kvaliteter. I tillegg er den både lettkjørt og bekvem - hvis man ikke er passasjer.

I tillegg stiller Intruder med kjøreegenskaper som går utenpå cruisere flest. For det første er den lettkjørt. Moderat vekt og lavt sete bidrar til at vi opplever den som ekstremt smidig. Når det dukker opp en samling svinger, briljerer den også med en lettstyrt imøtekommenhet.

 

Var det ikke for de lavt plasserte fothvilerne, som setter en gnistrende grense for de heftigste nedbrekkene, kunne Intruder vært kapabel til heftige svingøvelser.

 

Tross begrensningene evner den likevel å formidle mye moro i svingene, noe motoren også skal ha sin del av æren for. Den er ikke noen effektmessig bombe, men den leverer kreftene med livlig spontanitet. Idet vi definerer som normalt fartsområde, hvilket vil si opptil 120 km/t, innfrir den vannavkjølte V-twin'en våre effektmessige ønsker.

 

Med sin mørke minimalisme vil M800 trolig ikke forføre de mest ekstreme cruiserentusiastene; de vil gjerne ha svulstig pondus prydet med mest mulig krom. M800 er langt fra svulstig, og krommen glimrer med sitt fravær. Til gjengjeld byr den på smidige egenskaper, uten at komforten er blitt skadelidende. Følgelig konkluderer vi med at M800 er en av markedets mest anvendelige cruisere. Når det gjelder kjøreglede - denne udefinerbare egenskapen som gjør at vi liker noen sykler bedre enn andre - har den også et overtak i forhold til andre cruisere. Følgelig har vi stor sans for den.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: 109 900 kr/53 hk/245 kg

+ Stram stil/stramme kjøreegenskaper

÷ Baksetekomfort/usportslige fothvilere

= Annerledes, men bedre

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!