Det oser av muskler, det oser av tyngde, og det oser brutalitet. Chrysler 300C Touring er likevel en snill, godslig bil, med fornuften i behold.

 

Folks spontane uttalelser i møte med en ny bil gir ofte gode indikasjoner om bilens status og utstråling. Sjelden har jeg hørt flere godord om bildesign enn da vi testet denne 300C Touring. Det er ikke vanskelig å forstå, for dette er bilen for dem som er tøffe nok til å velge annerledes, tøffe nok til å innrømme at de vil være tøffe, og eventuelt tøffe nok til å tømme kontoen.

 

Testbilen var utstyrt med en 3,5-liters V6. Det gir deg 250 hestekrefter å rutte med, noe som er nok til å ha det så morsomt som det er mulig i en 300C. Men bilen er imidlertid både stor og tung, og slett ingen sportsbil. Den er likevel i høyeste grad et alternativ til en Audi A6 eller BMW 5-serie, og med en Chrysler 300C skiller du deg langt mer ut i gata; denne ser man ikke rundt ethvert gatehjørne.

 

Bilen er forresten ikke så tung som den ser ut; med hensyn til kjøreegenskaper er den absolutt kompetent, og de fleste vil bli overrasket over bilens villige styrerespons, kraft og spenst.

 

Nå er den også kommet med firehjulsdrift, så den er klart moden for en norsk vinter. 4WD-systemet leverer konstant drift til alle fire, med en fordeling på 62 prosent bak og 38 prosent foran. Dette bidrar til å balansere bilen på glatt føre, og er ofte vel så greit som et variabelt system, som kan virke ustabilt. ESP er standard, også på 4WD-modellene.

 

Personlig vil jeg påstå at Chrysler har hatt mest utbytte av Mercedes-Benz/Chrysler-samarbeidet. De er modigere designmessig, og de har fått velkjent og gjennomtenkt teknologi som virker, og som virker godt. Tyskerne har rett og slett hjulpet Chrysler til å lage gode biler. Evnen til å lage spennende biler hadde de fra før. Kombinasjonen er glimrende, og 300C Touring er et godt eksempel.

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

 

Tekniske data

Chrysler 300C Touring AWD

Motor:

V6, 3518 ccm

Ytelse:

249 hk v/6400 o/min

Dreiemoment:

340 Nm v/3800 o/min

Forbruk (EU-mix):

1,19 l/mil

0-100 km/t:

8,8 sek

Toppfart:

219 km/t

Dekkdimensjon:

225/60 R18

Egenvekt:

1782 kg

Maks hengervekt:

1725 kg

Bagasjerom:

630/1602 l

Pris:

813 000 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!