I 1996 fikk den tyske Mercedes-tuneren Brabus plass i Guinness´ Rekordbok under kategorien "verdens raskeste sedan". Bilen den gang var en E-klasse med 582 hk og toppfart elektronisk begrenset til 330 km/t.

Nå har Brabus vært med tyske auto motor und sport på høyhastighetsbanen Nardo i Italia, og igjen satt verdensrekord.

640 hk

Også denne gang er det en E-klasse som danner grunnlaget for verdensrekordbilen. Brabus´ bearbeidete biturbo-V12 (som i urørt tilstand vanligvis sitter i Mercedes´ egne 600-modeller) har 6,3 liters slagvolum i stedet for de 5,5 liter den har fra fabrikken.

Nå har Brabus gjort en del mer enn å bare gi den større slagvolum; nye kamaksler, finpussede sylindertopper, nytt høyeffektseksosanlegg med sportskatalysatorer og selvsagt ny motorstyring er også på plass.

Resultatet er at deres E-klasse pumper ut 640 hk ved 5100 o/min, og dreiemomentet er heftige 1026 Nm ved lave 1750 o/min.

0-300 på 30,6

Nardo-banen er ideell for høyhastighetskjøring. Auto motor und sports måleutstyr viste at Brabus E V12 Biturbo gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder, 0-200 km/t på 11,7 sekunder, og 0-300 km/t på 30,6 sekunder.

Disse tallene er jo mildt sagt imponerende for en stor sedan.

Nytt understell og digre hjul

Brabus-Mercedes´en har i tillegg til den store motoren fått nytt understell som gjør den både stivere og 30 millimeter lavere, og nye stabstag er på plass for å hindre krengning og gi en mer sportslig kjøreopplevelse.

Bakakselen er utstyrt med tunerens låsbare differensial, og voksne hjul (8,5 tommer brede og 19 tommer høye foran, og 9,5 tommer brede nittentommere bak) skodd med henholdsvis 255/35- og 285/30-dekk, bidrar til å få satt kreftene ned i bakken.

Voksne bremser

Nye bremser er også en fordel når man skal jakte på fartsverdensrekord. Grove bremseskiver (375 millimeter høye!) i keramisk materiale, tolvstemplede kalipere foran og seksstemplede kalipere bak (de bak klemmer på 355 millimeter store skiver) burde jo gi brukbar retardasjon.

Aerodynamikk er selvsagt også viktig i høye hastigheter. Brabus´ stylingpakke er utviklet i vindtunnel, og den nye frontfangeren med integrert spoiler og en karbonleppe skal bidra til økt stabilitet i høy fart.

Bak har de satt på en hekkvinge som skal redusere løftekreftene i fart. De nye sideskjørtene - med innstegslys - gir jo også et mer sportslig utseende.

350,2 km/t - i luksus

Men den store spenningen dreide seg selvsagt om toppfarten. Med føreren godt på plass i det forfinede Brabus-interiøret - med helt ny skinninnredning i fineste kvalitet, masser av karbonfiber og et digert stereoanlegg kombinert med DVD-spiller og et par LCD-skjermer i nakkestøttene - var det klart for å se hva bilen presterer.

Og jo da, som nevnt ble det verdensrekord. Med 350,2 km/t i toppfart er Brabus E V12 Biturbo verdens raskeste sedan.

Vi gratulerer!

Over fire millioner kroner

Og om du er interessert i å kjøpe verdens raskeste serieproduserte sedan, så må du være kjapp; Brabus skal bare bygge den i en begrenset serie. Dessuten må du regne med å bruke noen kroner; den koster 298 000 euro, eller rundt 2,4 millioner kroner etter dagens kurs.

Med norske avgifter passerer du fire millioner kroner

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!