Den fantastiske, retroinspirerte superbilen Ford GT er mildt sagt eksklusiv. Hit til Europa kommer kun 101 biler, og vi tviler sterkt på at det er noen usolgte biler igjen.

Men for de heldige utvalgte som har fått en ny Ford GT - til rundt 1,5 millioner kroner per stykk uten avgifter - i garasjen, og som plutselig har oppdaget at naboen også har kjøpt seg en, da finnes det en løsning.

Bare Ford - og de andre

Det tyske tuningfirmaet Loder1899 ble som navnet antyder stiftet i 1899. De begynte tidlig med å bygge om biler og å delta i motorsport, og de har de siste femti årene konsentrert seg om Ford-konsernets forskjellige merker og modeller.

I dag leverer de tuning og styling til de fleste Ford-modellene, og til Jaguar, Land Rover, Mazda og Volvo. Og gjennom datterselskapet Delta 4x4 leverer de pynt og utstyr som kufangere, kanalbeskyttere og hjulsett til offroadere og SUV´er fra de fleste produsenter.

Unik

Men det er altså Loder1899s Ford GT vi vil konsentrere oss om her. Det begynte da en GT-eier fra et av Benelux-landene ville ha en bil som virkelig var utenom det vanlige.

Da det for første gang ble fortalt at Ford GT skulle lanseres, var det snakk om at den 5,4 liter store V8´en skulle yte rundt 450 hk. Da de første bilene rullet ut av produksjonshallen, viste målinger at den reelle ytelsen var hyggelige 550 hk.

700 hk

Men for "vår" GT-eier var heller ikke 550 hk nok (selv om det skal dytte bilen til 100 km/t på 3,3 sekunder, og til 329,845 km/t i følge målinger Car & Driver har gjort), og han fikk Loder1899 til å kaste et nytt blikk på kraftpakken.

Etter litt finpuss her og der - vel, vi vil vel anta at det er litt mer enn finpuss som er gjort på den kompressormatede V8´en - skal ytelsen være 700 hk.

Voksne valser

For å sette 700 hk ned i bakken trengs det svære hjul. Loder1899 har satt på 21-tommere med 325/35-dekk, noe som ikke akkurat er hyllevare hos vår nærmeste dekkforhandler.

Understellet på Ford GT skal være utviklet og finjustert etter mange lange økter på baner rundt omkring - deriblant på Nürburgrings legendariske Nordschleife. Men folket hos Loder1899 har flikket enda litt, for å tilpasse bilen til kundens ønsker.

Mer unik

Ford GT-eieren ville også gjøre noe med utseendet på bilen sin, og har i samarbeid med den tyske tuneren kommet fram til det vi ser her.

En ny frontleppe er på plass for økt stabilitet i høy fart, de nye sidespeilene skal redusere luftmotstanden, og de nye og større luftinntakene bak dørene skal fore motoren med tilstrekkelig kjølende luft. Alle bilene er selvsagt laget av karbonfiber.

Fortsatt ikke fornøyd

Og tror du så at GT-eieren var fornøyd med dette? Nei da, selvfølgelig ikke. Man må jo kunne oppleve at man sitter i noe helt spesielt også!

Loder1899 fikk i oppdrag å oppgradere hele interiøret i bilen. Og bitene som er brukt - store mengder skinn i høyeste kvalitet, og ikke minst massevis av karbonfiber - ble alle designet og laget etter kundens ønsker.


Vi vil nok tro at eieren smiler veldig bredt, der han kjører rundt i verdens heftigste Ford GT! Og om ikke vissheten om at bilen har 700 hk, at den er helt unik, og at den har et helt fantastisk interiør er nok, så gjør vel de ekstra frigjorte tonene fra Loder1899s spesiallagete sportseksosanlegg at gliset blir bredt.

Loder1899 finner du for øvrig på www.loder1899.de.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!