BMW kjører for tiden en svært aggressiv modellpolitikk, med mange og spennende nyheter. I vinter viste de fram R 1200ST, en lett sportstourer med luftavkjølt boxermotor. Allerede da vi så de første bildene, gned vi oss i hendene av forventning. Nå har vi omsider kjørt den.

 

Sammenliknet med de mest sporty sportstourerne fra Japan og England, er R 1200ST en stor og massiv sykkel. Selv om BMW hevder at den ikke veier stort mer enn 200 kg, gir ST inntrykk av å være tyngre. Det merkes spesielt når man må buksere den i lave hastigheter. For å si det enkelt - den er ikke spesielt letthåndterlig.

 

MYK: Sammenliknet med de mest sporty konkurrentene er BMW R 1200ST både stor og myk. Når man først er blitt vant med den, byr den imidlertid på sportslig kjøreglede som ikke ligger tilbake for artsfrendene.

Når man bedriver sportslig virksomhet på svingete landeveier, er den heller ikke så leken som mange av de R-inspirerte artsfrendene. Selv om ST er godt balansert og lett i styringa, sitter man med fornemmelsen av å befinne seg på en stor sykkel.

 

Skal man kjøre aktivt, er det en fordel å planlegge svingene og spille på stabiliteten. Men da viser den også hva den kan. Myk fjæring, momentsterk motor og ypperlig ergonomi bidrar til at vi har det saftig moro på svingete landeveier. - Sportstourer, sier BMW. - En myk sportstourer, repliserer vi.

 

Om andre sportstourere vinner på sport, finnes det ingen som kan hamle opp med tyskerens komfort. Sittestillingen er suveren. Varmeholker, utstikkende sylindere og effektiv beskyttelse høyner velværet.

 

Det eneste negative er at komforten, i kombinasjon med makelig motorkarakter, bidrar til at fartsfornemmelsen uteblir. Hvis man ikke gjeter speedometeret, er det lett å havne på feil side av skiltgrensen. En positiv egenskap under kontinental touring. Ikke fullt så positivt med tanke på lasermenn med prikker i blikket.

 

Vi etablerte oss i sadelen på ST med forventninger om sportslig karakter. Rent umiddelbart ble vi litt skuffet. Myk fjæring og storvokste dimensjoner resulterte i en følelse av å kjøre en tourer med lavt styre. Etter hvert som vi ble dus, kom imidlertid trivselen.

 

Følgelig konkluderer vi med at ST fordrer innkjøring før man opplever de gode egenskapene. Og da tiden for tilbakelevering nærmet seg, hadde R 1200ST rett og slett gitt mersmak. Da forslaget om å gi den status som langtestsykkel kom på bordet, var det da heller ingen som protesterte.

 

Allerede nå kan det konstateres at forslaget var godt.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: 209 700 kr/110 hk/205 kg

+ Komfort/motor

÷ Ikke spesielt sporty

= Tysk sportstouring

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!