Du vil ha kabriolet, du vil ha coupé, og du vil ha en spenstig bil som blir lagt merke til. Da er Tigra TwinTop et alternativ, men er det et godt alternativ?

 

Det er sikkert flere som kan bli fristet av disse små kindereggene. De er både søte og allsidige, og lokker med finesser som gjør dem spesielle og flerfunksjonelle. Hemmelighetene ligger i stor grad i takløsningene. Med et tastetrykk har du en åpen kabriolet. Et nytt tastetrykk, og du har en regn- og vindtett coupé. Og det med ståltak. Ulempene med de fleste slike biler er at bagasjerommet blir minimalt når ståltaket skal nedi det samme rommet.

 

Men Tigra skal ha ros for hvordan de har løst denne biten. Selv med taket nede er det rom for ganske mye bak der, med 250 liter bagasjerom til rådighet. Legger du på taket, øker bagasjerommet til 440 liter. I tillegg har du et ekstra rom bak setene som gir deg ytterligere 70 liter. Totalt ender du med over 500 liter bagasjeplass i den lille tassen. For at man skal kunne utnytte plassen maksimalt, har Opel laget et sett med spesialdesignede kofferter som passer inn i de respektive rommene. Noe å prute til seg kanskje?

 

I startpakka sitter det en 1,4-liters bensinmotor. "Viderekomne" kan velge en 1,8-liter. Vi har kjørt førstnevnte.

 

Det er alltid spennende å kjenne hvor stive slike biler er. Tigra er faktisk ikke ille. Man kjenner selvfølgelig at den vobler og vrir seg over krasse kanter og dumper, men ikke mer enn forventet. Derimot kommer det en irriterende knirkelyd fra takkonstruksjonen når taket er på; det knirker hele tiden. Vi har kjørt to like biler, og det knirket like mye i begge.

 

Denne minste motoren fungerer helt greit i bilen. Bilen er sporty, men er selvfølgelig milevis fra alt som har med en sportsbil å gjøre. Den er sedat, men akseptabel. Med en Tigra må du heller kose deg med den morsomme designen og muligheten til å lufte håret og bli beglodd. For mange er det gode nok grunner til å velge en Tigra. I tillegg har du plass til skitøyet vinterstid. Men skiene får du dessverre ikke med deg.

 

Alt i alt er Tigra en fin, enkel og logisk løsning. Den er basert på Corsa, og har således ingen skumle tendenser. Den er med andre ord kjent vare. En Tigra TwinTop Sport koster deg fra 239 900 kroner, hvilket er en rimelig inngangsbillett til kabrioletenes verden. Jeg anbefaler likevel at du prøvekjører 1,8-literen før du velger.

 

fred.magne.skillebak@hm-media.no

 

 

Tekniske data

Opel Tigra TwinTop

Motor:

R4, 1364 ccm, 16V

Ytelse:

90hk v/5600 o/min

Dreiemoment:

125Nm v/4000 o/min

0-100 km/t:

12,4 sek

Toppfart:

180 km/t

Forbruk:

0,61 l/mil

Dekkdimensjon:

185/60 R15

Egenvekt:

1235 kg

Pris:

239 900 kr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!