Våre venner hos Brabus har en tendens til å kaste seg over alt som ruller ut av Mercedes-Benz-fabrikkene. Og den nye M-klasse er jo et veldig godt utgangspunkt for å bygge en bil med enda mer hyggelige egenskaper.

Offroad-pynt

Det er vel kanskje ikke så altfor ofte at en ny Mercedes-Benz M-klasse - eller hvilken som helst av de andre konkurrentene i denne klassen, for den saks skyld - får se litt søle. Men vi vil jo ha slike biler likevel, for å vise at vi har store planer om å dra på skogtur.

Brabus tar M-klasse enda et lite skritt lenger, ved å levere støtfangere med integrerte beskyttelsesfelter i krom eller lakkert i bilens farge. Nye og kraftigere sideskjørt legger bilen nærmere bakken, samtidig som de integrerte lysene i disse gjør at du unngår å tråkke i søledammen.

og senkesett

Selv om den kan virke mest beregnet til kjøring på asfalt - og også fungerer svært godt på veien - har Mercedes-Benz M-klasse faktisk gode terrengegenskaper; undertegnede har selv fått prøve ut hva bilen er god for gjennom en rekke hindre av forskjellig type.

Men tro ikke at Brabus lar understellet være urørt. Om ikke bilens innkjøpspris i seg selv gjør at de fleste ambisjonene om å dra til skogs er forsvunnet - firehjulstrekk og Brabus´ støtfanger-beskyttelsesfelt og innstegslys til tross - så burde nok sportsunderstellet som senker bilen med 30 millimeter gi et lite hint om du bør holde denne bilen på asfalten.

Da skal den til gjengjeld by på en enda flottere kjøreopplevelse, med mer direkte styring og respons, i følge tuneren.

Opptil 445 hk

Brabus har heller ikke klart å holde lankene unna motorene i M-klasse - uten at vi klager av den grunn. For ML 320 CDI økes effekten fra 224 til 272 hk, og dreiemomentet økes fra de allerede hyggelige 510 Nm til 590 Nm - tilgjengelig helt fra 1600 omdreininger i minuttet.

Så har vi jo selvsagt noen bensinvarianter som også får litt ekstra trøkk; fra en snill modifisering av ML 350 gir 15 hester ekstra, til en komplett oppgradering av din 306 hester sterke, femliters ML 500 til Brabus 6.1 S.

Sistnevnte har - som navnet indikerer - slagvolum på 6,1-liter, den yter 445 hk og 635 Nm, og gjør at 2,1 tonn M-klasse akselererer fra stillestående til 100 km/t på 5,5 sekunder. Toppfarten er 262 km/t.

Digert

2100 kilo bil i 262 km/t. Slikt trenger bremser. Gode bremser. Heldigvis er Brabus sitt ansvar bevisst, og om du går helt til topps får du tolvstemplede (!) kalipere som klemmer på 380 millimeter høye og 36 millimeter tykke skiver foran. Sammen med 355 ganger 28 millimeter store skiver bak, i kombinasjon med seksstemplede kalipere bak, skal dette gi gode retardasjonsmuligheter.

Så store bremser gjør jo at du også trenger store hjul for i det hele tatt å få plass. Og store hjul gjør seg jo også på en såpass stor bil.

Brabus leverer egenutviklede hjulpakker fra 255/55-18 rundt om til det som vises her; 22-tommere med 265/35-dekk foran og 295/30-dekk bak.

Snacks

Nå som du har oppgradert motor, gitt bilen et nytt understell, nye hjul og bremser, og ikke minst et nytt utseende, er det på tide å tenke på detaljene. Tunerens eksosanlegg - selvsagt med to doble utblås - pynter opp og skal også gi morsom lyd.

Også innvendig får du litt av hvert av pyntegjenstander; opplyste innstegslister i rustfritt stål, sportsratt i skinn, og nye dørsider - også disse selvfølgelig med mye skinn.

Mer underholdning?

Om ikke lyden fra motoren er nok i seg selv, og om ikke kjøreegenskapene er underholdning nok, leverer tuneren flere forskjellige multimediepakker der lyd og bilde smeltes sammen.

Om du så vil ta bilen din enda et hakk videre, kan du be Brabus lage en helt ny innredning til deg - i valgfrie materialer fra øverste hylle, og fargevalg etter din egen smak.

Interessert? Ta en kikk innom www.brabus.de for mer.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!